سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 40758
سلامت نیوز : وزیر بهداشت و درمان گفت: «رشد جمعیت کشور ۱. ۴درصد است به همین علت خانواده‌ها را تشویق می‌کنیم که تعداد فرزندشان را افزایش دهند البته برای همه یک نسخه تجویز نمی‌کنیم.»

به گزارش سینانیوز، مرضیه وحید دستجردی در دیدار با بودوش مامیروا، معاون پارلمانی قرقیزستان درباره وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران گفت: « ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد و جمعیت کشورمان نیز بر حسب ۳۱ استان بالغ بر ۷۵ میلیون نفر است که در برخی استان‌ها ۳ دانشگاه علوم پزشکی و در برخی دیگر دو دانشگاه علوم پزشکی داریم.»
وی در مورد وضعیت بیمارستان‌های خصوصی و نظارت هر۶ ماه یکبار وزارت بهداشت، چگونگی آموزش دانشجویان پزشکی و نحوه گذراندن دوره های تخصصی و دکترا، انتصاب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزرای بهداشت در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.
دستجردی همچنین درباره شاخص‌های بهداشت و درمان کشور نیز گفت: «میزان مرگ و میر مادران باردار قبل از انقلاب ۲۴۰ در صدهزار تولد زنده و مرگ و میر نوزادان ۱۲۰ در صدهزار بود اما پس از انقلاب شاخص‌های حوزه سلامت و امید به زندگی ایرانیان ارتقاء یافت به طوری که امروز میانگین متوسط سن امید به زندگی مردان ۷۱، زنان ۷۳ و میانگین ۷۲ سال است.»
وزیر بهداشت همچنین به مرگ و میر مادران باردار که ۲۴ در صدهزار است اشاره کرد و گفت: «در این راستا مرگ و میر نوزادان نیز ۱۰. ۸ در هزار تولد زنده است و تمام این آمار‌ها باید در ادامه برنامه پنجم توسعه کاهش یابد.»
وی با اشاره به وجود ۲۰ هزار خانه بهداشت و ۶ هزار مرکز بهداشتی- درمانی در کشور افزود: « واکسیناسیون نوزادان در کشور پوشش ۹۹ درصدی دارد. ۱۰ نوع واکسن و ۹۶ درصد داروهای ما نیز در داخل کشور تولید می‌شود و خدمات به مادر، کودک و نوزادان در قالب پکیج‌های سلامت ارائه می‌شود.»
وزیر بهداشت با تاکید بر انجام آزمایش تیروئید در نوزادان در روز نخست تولد گفت: « یک برنامه طراحی کردیم که سطح‌بندی خدمات مادر و جنین است تا در زمینه جلوگیری از مرگ نوزادان اقدام شود زیرا بر اساس سطح‌بندی هر چه سن مادران باردار بالا رود مرگ و میر نوزادان نارس نیز بیشتر می‌شود.با این برنامه می‌‌توان ۵۰ درصد از مرگ و میر‌ها را کاهش داد. »
وی همچنین درباره نظام بیمه‌ای کشور نیز توضیح داد: «در حال حاضر ۹۰ درصد مردم ما بیمه هستند و در مراجعه به بیمارستان‌ها فقط ۱۰ درصد هزینه‌های بیمارستانی را پرداخت می‌کنند و بقیه را دولت می‌پردازد و در این راستا بیمه‌های خصوصی و تکمیلی نیز وجود دارد که درصد زیادی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.
در خانه‌های بهداشت نیز تمام هزینه‌ها رایگان است و افراد می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت آن ۱۰درصد را پرداخت نکنند.»
وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که مرگ و میر زنان ایرانی که به دلیل ازدواج زود هنگام رخ می‌دهد چقدر است، گفت: «این آمار در ایران بسیار کم است ولی شاید در برخی مناطق روستایی که افراد در سنین پایین ازدواج می‌کنند مانند عشایر وجود داشته باشد ولی آمار آن نیز بسیار پایین است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر فردی در سنین پایین ازدواج کرد باید در سنینی که به رشد بدنی، مغزی و استخوانی برای باردار شدن و تربیت فرزند می‌رسد، آموزش ببیند.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «در گذشته ما عنوان می‌کردیم ۲ فرزند کافی است و حال نیز بر اساس آمار‌ها رشد جمعیت در ایران ۱. ۴ و در قرقیزستان ۱. ۳ است و خانواده‌ها را در این زمینه تشویق می‌کنیم که تعداد فرزندان خود را افزایش دهند ولی در مجموع یک نسخه را تجویز نمی‌کنیم زیرا به خانواده‌هایی که تعداد فرزندان آن کم باشد توصیه به داشتن فرزند بیشتر و خانواده‌هایی که تعداد فرزندان آن‌ها زیاد باشد توصیه به فرزند کم می‌کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha