سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای تامین سلامت محیط در دستور کارسازمان محیط‌زیست قرار گرفته که در هفته جاری و همزمان با هفته هوای پاک هر روز یکی از آنها معرفی می‌شود خاطرنشان کرد: تا سال 82 هیچ استانداردی برای صنعت خودرو‌سازی‌ وجود نداشت و بعد از آن، خودروسازان کشور ملزم به رعایت استاندارد یورو 2 شدند اما خوشبختانه روند استاندارد شدن خودروها به جایی رسید که سه‌شنبه آینده از خودروهایی که در کاهش آلایندگی به توفیق بزرگی دست‌یافته‌اند رونمایی می‌شود.

 میزان آلایندگی این خودروها به 2/7 گرم در کیلومتر کاهش یافته درحالی‌که تا پیش از این، میزان آلایندگی خودروها در هر کیلومتر 50 گرم بوده است.

تا پایان سال 91 هم استاندارد یورو 5 در صنایع خودروسازی کشور لازم‌الاجرا می‌شود. همچنین از سال آینده موتورسیکلت‌های داخلی باید منطبق با یورو 3 تولید شوند ضمن آنکه خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو 5 را داشته باشند.

وی از آلودگی هوا به عنوان چالش جدی محیط‌زیست نام برد و گفت: در حال حاضر در محیط زیست هیچ چالش جدی به جز آلودگی هوا وجود ندارد و مقابله با آن اولویت سازمان محیط زیست است. محمدجواد محمدی زاده، از توزیع سوخت یورو 4 در هفته هوای پاک در تهران خبر داد و افزود: این سوخت که در اراک و برخی نقاط دیگر کشور تولید می‌شود تا پایان سال آینده در تمامی جایگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شود. از مزایای این سوخت کاهش میزان گوگرد از 400 پی‌پی‌ام به 10 پی پی‌ام است.

همچنین با استفاده از این سوخت، میزان بنزن منتشر شده در هوا - از 5 درصد حجمی که براساس استاندارد یورو 2 تولید می‌شود - به نصف کاهش می‌یابد. به گفته وی، همزمان با هفته هوای پاک روزانه 20 میلیون لیتر سوخت یورو 4 وارد چرخه مصرف می‌شود.

همچنین نخستین خط معاینه فنی خودرو با استاندارد یورو4 در هفته جاری در تهران راه‌اندازی می‌شود.آنطور که محمدی‌زاده می‌گوید در حال حاضر، 96 درصد از 85هزار واحد صنعتی فعال دارای پروانه بهره‌برداری، استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند و فقط 4درصد دارای آلایندگی هستند. در عین حال طبق برنامه‌ریزی، هر سال 20درصد از واحدهای آلاینده حذف می‌شوند.

بدین‌ترتیب تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام واحدهای آلاینده از چرخه فعالیت حذف خواهند شد.وی در بخشی از سخنان خود به قانون مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: روزانه 47 هزار و 500 تن پسماند در کشور تولید می‌شود که عمده آن خانگی است و خوشبختانه تلاش‌های خوبی در تهران در این زمینه صورت گرفته است. در عین حال براساس برنامه‌ریزی، قرار است 30درصد از زباله‌های کشور با زباله‌سوز امحا شود که این کار در شهرهای نوشهر و ساری آغاز شده و کارهای مقدماتی آن در تهران هم در دست انجام است که طی 5 سال محقق می‌شود.رئیس سازمان محیط‌زیست درخصوص زباله‌های خطرناک مثل داروهای تاریخ گذشته هم تصریح کرد: برای امحای این زباله‌ها در ساوه و اصفهان و قزوین ظرفیت‌سازی‌ شده که این زباله‌ها از طریق زباله سوز سوزانده شوند و به‌زودی تمام زباله‌های خطرناک و ویژه در سراسر کشور تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت.

در نخستین روز از هفته هوای پاک، طی مراسمی که با عنوان سوخت پاک، هوای پاک، خودروی پاک برگزار شد از 40 واحد صنعتی و خدماتی برتر سبز کشور با حضور معاون ریاست‌جمهوری با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.به گزارش همشهری، معاون اول ریاست‌‌جمهوری در این مراسم گفت: هر کس که در حفاظت از محیط‌زیست با سازمان محیط‌زیست هماهنگ نیست با محیط ناسالم و هوای آلوده هماهنگ است. محمدرضا رحیمی که سخنان خودش را با اشاره به اربعین و تجلیل از شهدای کربلا آغاز کرده بود، در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: وقتی وضو می‌گیرید دست‌ها را می‌شویید تا پاک شود.

صورت را هم می‌شویید تا از آلودگی پاک شود. سر را هم مسح می‌کنید تا آلودگی را از سر دور کنید. هر جا که آلودگی وجود داشته باشد زشتی هم وجود دارد؛ این در حالی است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و همه کائنات را زیبا آفریده است برای اینکه انسان زیبا زندگی کند. ما از آلودگی‌ها نهی و از انجام عمل آلوده نفی شده‌ایم.

وی افزود: امروز جمع شده‌ایم تا از کسانی که محیط ما را از آلودگی‌ها محافظت می‌کنند و با ناپاکی‌ها در صنعت و هوا مبارزه می‌کنند تشکرکنیم. در این مورد در درجه اول باید از رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست و همکارانش تشکر کنیم زیرا به حق در این دوره خیلی کارها شده است و ما به سوی هوای پاک و خودروهایی می‌رویم که محیط را آلوده نمی‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha