سلامت نیوز: ایدز  بیماری است كه توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌كند به طوری كه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از زمانی كه فرد به ویروس مولد ایدز (HIV) مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ایدز ممكن است بیش از 10 سال طول بكشد. در این مدت فرد سالم بوده، می‌تواند به كار و فعالیت خود ادامه دهد ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. ابتلا به HIV از ظاهر فرد مشخص نمی‌شود.

 HIV چگونه وارد بدن می‌شود؟


-تماس جنسی حفاظت نشده با فرد مبتلا

- استفاده مشترك از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزنه خالكوبی

- انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده

- از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی

شایع‌ترین راه ابتلا به HIV در جهان تماس جنسی نامطمئن و در ایران، استفاده مشترك از وسایل تزریق در بین مصرف كنندگان مواد مخدر تزریقی است.

 چه عواملی خطر ابتلا را در تماس جنسی بیشتر می‌كند؟

- تماس‌های جنسی حفاظت نشده

- وجود یك بیماری آمیزشی درمان نشده

- مصرف مواد مخدر، الكل، اكستاسی (قرص X) و ... قدرت تصمیم گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می‌كند.

 آیا لازم است افراد آلوده از سایرین جدا شوند؟


ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی مانند دست دادن، در آغوش كشیدن، روبوسی كردن، عطسه و سرفه كردن، استفاده از توالت و حمام مشترك، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترك، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود. افراد مبتلا و بیمار نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند. آنچه افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد رفتارهای پرخطر است، نه زندگی در كنار افراد مبتلا

 از كجا بدانیم مبتلا شده‌ایم یا نه؟


بر اساس اعلام مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. از زمانی كه ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی كه در آزمایش خون مشاهده شود ممكن است چند ماه طول بكشد. بهتر است قبل از انجام آزمایش با یك مشاور صحبت شود.

اگر از ابتلای خود یا همسر خود به HIV نگران هستید، می‌توانید به مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه كنید. در این مراكز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارایه وسایل پیشگیری، آزمایش HIV به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. آدرس مراكز مشاوره را از مراكز بهداشتی درمانی منطقه خود سوال كنید.

 آیا ایدز درمان دارد؟

در حال حاضر درمان قطعی كه ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان‌های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده، كیفیت زندگی را بهتر كنند.

 چگونه خود را در برابر ابتلا به HIV حفاظت كنیم؟


با خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرك، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مانند تیغ اصلاح، سوزن خالكوبی، وسایل تزریق و ... به صورت مشترك می‌توان خود را در برابر ابتلا به HIV حفاظت كرد.

همچنین هر یك از افراد می‌توانند با حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، صحبت با دیگران در مورد HIV/ایدز، تلاش برای پذیرفته شدن و حمایت افراد مبتلا به HIV/ایدز در جامعه و محله و دعوت از بزرگان محله، مربیان، همكاران، همكلاسان و اطرافیان به مشاركت در اطلاع رسانی برای HIV/ایدز شهر و كشور را در برابر همه‌گیری HIV حفاظت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha