سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 40785
سلامت نیوز: بسیاری از كودكان زیر 6 سال دست‌كم در ماه یك‌بار رختخواب خود را خیس می‌كنند.ماساژ درمانی برای درمان این كودكان تكنیك‌‌های موثری دارد. در جهان برای درمان این اختلال و همین‌طور اختلال بدخوابی كودكان به همین علت، راه‌های متنوعی وجود دارد كه یكی از موثرترین آن‌ها استفاده از تكنیك‌های ماساژدرمانی و فشار درمانی است.

بسیاری از كودكان زیر 6 سال دست‌كم در ماه یك‌بار رختخواب خود را خیس می‌كنند.ماساژ درمانی برای درمان این كودكان  تكنیك‌‌های موثری دارد. این مسئله به دلایل مختلفی در آن‌ها دیده می‌شود كه یكی از آن‌ها ضعف عضلات مثانه و دیگری هماهنگ نبودن فرمان مغز با عملكرد دستگاه ادراری به‌ویژه مثانه است. از این‌رو برخی از كودكان پیش از آن‌كه از خواب بیدار شوند و خود را به دست‌شویی برسانند، جای خود را خیس می‌كنند. در جهان برای درمان این اختلال و همین‌طور اختلال بدخوابی كودكان به همین علت، راه‌های متنوعی وجود دارد كه یكی از موثرترین آن‌ها استفاده از تكنیك‌های ماساژدرمانی و فشار درمانی است. دراین شماره برخی از ساده‌ترین این تكنیك‌ها را كه در خانه قابل ارائه است به شما معرفی می‌كنیم.

استفاده از روغن ولرم زیتون یا كنجد و ماساژ بدن كودك علاوه‌بر افزایش میزان محبت و رابطه عاطفی میان كودك و مادر به نشاط جسمی و افزایش توان جسمی كودك كمك كرده و به مرور موجب درمان تمامی اختلال‌های جزئی كه در بدن كودك به‌وجود آمده می‌شود

گام اول : این نقطه را 3 دقیقه ماساژ دهید

از كودك بخواهید روی شكم دراز بكشد. در این مرحله باید 2 نقطه را كه نزدیك به ستون فقرات و در كنار دومین مهره قرار دارد پیدا كنید و با كمك هر 2 انگشت شست آن‌ها را به‌صورت دورانی ماساژ دهید. بهتر است برای ماساژ این نقطه از مقدار اندكی روغن زیتون ولرم نیز استفاده كرده و سرانگشتان خود را به آن آغشته كنید. این نقطه را به‌مدت 3 دقیقه ماساژ دهید و مراقب باشید كه میزان فشار سرانگشتان‌تان در این نقطه به‌گونه‌ای نباشد كه كودك احساس درد كند.

گام دوم : انرژی‌ها را به سمت مثانه هدایت كنید

در این مرحله به‌اندازه 4انگشت از دومین مهره ستون فقرات به سمت پایین حركت كنید و این كار را یك بار دیگر انجام دهید تا به 2 نقطه روی نشیمنگاه كودك برسید. این 2 نقطه را نیز با كمك 2 انگشت شست‌تان ماساژ دهید. ماساژ این 2 نقطه باعث تمركز انرژی بر عضلات مثانه و دستگاه ادراری می‌شود. بهتر است این 2 نقطه را به‌مدت یك تا 3 دقیقه ماساژ دهید. تكرار این ماساژ به‌صورت روزانه كمك می‌كند تا كودك در مدت زمان كوتاهی بتواند علاوه بر غلبه بر مشكل شب ادراری بر اختلال‌های دیگر ناشی از آن از قبیل بدخوابی نیز غلبه كند.

گام سوم : مثانه را تقویت كنید

برای افزایش توان مثانه ماساژ این نقطه را به شما توصیه می‌كنیم. این نقطه كه به اندازه 2 انگشت از ناف كودك پایین‌تر است بهترین محل برای ارائه ماساژ و افزایش میزان توان و قوت مثانه و عملكرد آن در طول شبانه‌روز به‌ویژه شب‌هاست. برای ماساژ این نقطه باید از 2 انگشت سبابه و میانی هر 2 دست‌تان كمك بگیرید. بنابراین پس از پیدا كردن این نقطه انگشتان‌تان را روی هم قرار دهید و به آرامی با ماساژهای فشاری ملایم این نقطه را ماساژ دهید. بهتر است میزان فشار در این ناحیه را خیلی ملایم آغاز كرده و به مرور افزایش دهید. این فشار نباید به حدی باشد كه كودك احساس درد كند.

گام چهارم : بدخوابی را از كودك دور كنید

بسیاری از كودكان به‌دلیل ترس از شب ادراری، دل درد یا مسائل دیگر ممكن است شب‌ها به راحتی نخوابند و ساعت‌های زیادی را بیدار بمانند یا به‌طور مداوم از خواب بپرند و خواب عمیقی را در شب تجربه نكنند. برای حل این بحران استفاده از تكنیك‌های ماساژ درمانی را توصیه می‌كنیم. در این مرحله نیز لازم است كودك روی شكم بخوابد. در این حالت كافی است بعد از مهره سوم ستون فقرات نقطه‌ای را كه پشت به قفسه سینه قرار دارد، پیدا كرده و آن را با حركت‌های آرام انگشت شست هر 2 دست ماساژ دهید. این ماساژ درصورتی كه هر شب تكرار شود خواب كودك را بهتر كرده و او را قوی می‌كند.

گام پنجم : افزایش توان جسمی كودك

 افزایش انرژی و توان جسمی كودك غلبه بر بسیاری از اختلال‌های ایام كودكی را آسان‌تر می‌كند. از این‌رو برای افزایش میزان توانایی كودك علاوه بر رسیدگی به وضعیت غذا و موادمغذی مورد نیاز او لازم است تا با ارائه ماساژ در نقاط خاصی از بدن كه به افزایش این انرژی كمك می‌كند به كودك خود كمك كنیم. در این مرحله پیشنهاد می‌كنیم از كودك بخواهید به‌صورت چهارزانو بنشیند. سپس روی گردن درست جایی كه نخستین مهره گردن آغاز شده را خیلی آرام و تنها با كمك یك انگشت شست ماساژ دهید. برای این منظور انگشت شست را روی نقطه گذاشته و 4 انگشت دیگر را روی شانه كودك قرار دهید و به آرامی این نقطه را ماساژ دهید.

نکته : ماساژ كودك به‌طور كلی یكی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود اختلال‌های سطحی جسمانی در كودكان زیر 10 سال است. برای این منظور علاوه‌بر استفاده از تكنیك‌های ویژه كه برای درمان اختلال‌هایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماساژ كل بدن با كمك روغن كنجد یا روغن زیتون به سلامت و رشد به‌موقع كودك كمك می‌كند. استفاده از روغن ولرم زیتون یا كنجد و ماساژ بدن كودك علاوه‌بر افزایش میزان محبت و رابطه عاطفی میان كودك و مادر به نشاط جسمی و افزایش توان جسمی كودك كمك كرده و به مرور موجب درمان تمامی اختلال‌های جزئی كه در بدن كودك به‌وجود آمده می‌شود. اگر چه باید مراقب بود بهترین روش برای ارائه این ماساژها را باید از متخصص ماساژ درمانی آموزش دید و بعد آن را روی كودكان‌تان اجرا كنید، به‌ویژه كودكانی كه در پرونده پزشكی آن‌ها به بیماری خاصی اشاره شده است.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha