می دانید شیر مادر بهترین غذا برای کودک شماست، اما در مورد تغذیه خود در دوران شیردهی نیز اطلاعاتی دارید؟در این مقاله سعی بر این است تا نکات مهمی که درباره شیردهی باید بدانید به شما آموزش دهیم.

 نکات مهم تغذیه در دوران شیردهی که باید بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدلا، در دوران شیردهی نیازی به رژیم غذایی مخصوص شیردهی ندارید، اما آنچه می خورید باید از نظر تغذیه متعادل باشد. این بدان معناست که مقدار زیادی میوه و سبزیجات و همچنین غلات کامل مانند جو و برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی نیاز دارید. این غذاها و همچنین سیب زمینی، ماکارونی، سرشار از نشاسته هستند که منبع مهم انرژی است.

شما به پروتئین بدون چربی نیز نیاز دارید که منابع خوب آن شامل مرغ، تخم مرغ، حبوبات، عدس، ماهی و گوشت گاو بدون چربی و چربی های سالم موجود در روغن زیتون، آجیل، دانه ها، آووکادو و ماهی های روغنی مانند سالمون یا ماهی خال مخالی می شود. ماهی روغنی برای سلامتی و رشد کودک شما مفید است، اما شما نباید بیش از دو وعده - حدود 140 گرم (5 اونس) - ماهی چرب (یا بیش از یک وعده اره ماهی، کوسه یا مارلین) در هفته مصرف کنید. زیرا ممکن است حاوی آلاینده باشد.

آیا ویتامین های دوران شیردهی لازم است؟

ویتامین D کلیدی است. این ویتامین برای استخوان های سالم، هم برای شما و هم برای کودکتان ضروری است و ما بیشتر آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می کنیم. اگر در جایی زندگی می کنید که آفتاب زیادی ندارد، به خصوص در فصل زمستان، بدن شما ممکن است برای تولید ویتامین D کافی دچار مشکل شود، بنابراین تحت نظر پزشک مصرف مکمل ها توصیه می شود .

همچنین باید مطمئن شوید که کلسیم کافی دریافت می‌کنید، زیرا این کلسیم در هنگام شیردهی کاهش می‌یابد.چهار وعده در روز را از غذاهای لبنی مانند شیر، ماست و پنیر یا منابع غیر لبنی از جمله آجیل، توفو، دانه کنجد و سبزیجات سبز برگ مصرف کنید. یک وعده می تواند نصف فنجان سبزیجات سبز یا یک تکه پنیر کوچک 50 گرمی (1.5 اونس) باشد.

در دوران شیردهی از کدام غذاها پرهیز کنم؟

خبر خوب این است که جدای از محدود کردن میزان مصرف ماهی‌های روغنی، هیچ غذای خاصی وجود ندارد که هنگام شیر دادن به کودک از آن اجتناب کنید. (مصرف کافئین نیز در حد معقول خوب است)

اگر خودتان به بادام زمینی حساسیت ندارید، دلیلی وجود ندارد که در دوران شیردهی از مصرف غذاهای حاوی بادام زمینی خودداری کنید. در واقع، جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که اگر در دوران شیردهی بادام زمینی بخورید و آن را در سال اول به رژیم غذایی کودک خود معرفی کنید، احتمال کمتری دارد که نسبت به آن حساسیت پیدا کند.

آیا هنگام شیردهی به کالری اضافی نیاز دارم؟

مادران شیرده به حدود 500 کالری بیشتر در روز نسبت به مادران غیر شیرده نیاز دارند. اما هر زن متفاوت است و نیازهای انرژی شما در طول سفر شیردهی شما تغییر می کند. مقدار کالری مورد نیاز شما به سن، اندازه و اشتهای کودک، و همچنین شاخص توده بدنی (BMI)، میزان فعال بودن شما و عواملی مانند اینکه آیا کودک شما منحصراً از شیر مادر تغذیه می کند یا نه بستگی دارد.

آیا می توانم در دوران شیردهی رژیم بگیرم؟

شما می توانید در دوران شیردهی رژیم بگیرید، اما این ایده خوبی نیست که در دوران شیردهی سعی کنید وزن زیادی را کم کنید چرا که باید مطمئن شوید که مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان را دریافت می کنید. چربی هایی که در بارداری به دست می آورید برای تولید شیر مادر استفاده می شود، بنابراین شیردهی به شما کمک می کند تا هر وزنی را که اضافه کرده اید کم کنید.

اگر متوجه شدید که وزن خود بیش از 1 کیلوگرم (2.2 پوند) در هفته افزایش یا کاهش می یابد، از خود بپرسید که آیا یک رژیم غذایی سالم و متعادل دریافت می کنید، در صورت نیاز آن را تنظیم کنید و در صورت نیاز با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا هنگام شیردهی به آب بیشتری نیاز دارم؟

شیردهی می تواند باعث ایجاد احساس تشنگی در شما شود، بنابراین مهم است که به خوبی هیدراته نگه دارید. همه باید شش تا هشت لیوان مایعات در روز مصرف کنندکه در طول شیردهی این میزان افزایش پیدا می کند.به عنوان یک قاعده، هر زمان که به کودک خود شیر می دهید، یک لیوان آب، شیر یا آب میوه شیرین نشده بنوشید.

اگر رژیم غذایی متنوعی داشته باشم، برای کودکم بهتر است؟

شیر مادر شما طعم غذاهایی را که می خورید دارد. بنابراین با لذت بردن از یک رژیم غذایی متنوع و قرار دادن کودک در معرض ذائقه‌های مختلف، می توانید به کودکتان کمک کنید بعداً این طعم‌ها را دوست داشته باشد.

آیا گیاهخواری بر شیر مادر من تأثیر می گذارد؟

تا زمانی که کالری کافی می خورید و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنید (کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی) می توانید رژیم گیاهخواری را دنبال کنید. کسانی که در دوران شیردهی رژیم گیاهخواری و وگان دارند باید مطمئن شوند که مقدار زیادی ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 دریافت می‌کنند، بنابراین غذاها یا مکمل‌هایی را انتخاب کنید که شما را با این مواد مغذی حیاتی تغذیه کنند.

اگر رژیم گیاهخواری، ماکروبیوتیک یا سایر رژیم های غذایی خاص دارید، ممکن است بخواهید از متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشاوره بیشتری دریافت کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان را دریافت می کنید.

مصرف لبنیات توسط مادر باعث ایجاد دل درد نوزاد می شود

مصرف لبنیات و فرآورده های لبنی و نیز شیر گاو توسط مادر باعث ایجاد دل درد شدید در نوزادان می شود.

عباس مومن زاده، فوق تخصص اطفال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از پدر و مادران در روزهای ابتدای تولد نوزاد با مشکل گریه پیش از اندازه نوزادان خود مواجه هستند.

علاوه بر اینکه خود نوزاد با گریه زیاد دچار ضعف و بی قراری می شود برای پدران و مادران ایجاد ناراحتی می کند.
وی گفت: بعضی از نوزادان در هفته ی اول زندگی خود دچار بی قراری و گریه های زیاد می شوند بسیاری از این گریه ها در هنگام عصر آغاز می شود و ساعت ها ادامه دارد، البته نوزاد بعد از گریه های طولانی از شدت خستگی و ضعف آرام می گیرد و می خوابد.



کولیک عاملی برای گریه کودک

مومن زاده ادامه داد: یکی از دلایل بی قراری و گریه کودک دل درد است که به آن colic کولیک گفته می شود کولیک در کودکان و نوزادان دلایل بسیاری دارد که در درجه ی اول به نوع غذایی که مادر مصرف می کند و بعد از طریق شیر خود به کودک انتقال می دهد بستگی دارد.
مومن زاده گفت: مادر وقتی که از لبنیات و فرآورده های لبنی و نیز از شیر گاو مصرف می کند اثری که روی کودک می گذارد عاملی برای یک درد دل شدید در نوزاد می شود.



مصرف بادام زمینی دلیلی برای دل درد

یکی دیگر از دلایل دل درد استفاده از خوردن مواد آلرژی زا است که مادر مصرف می کند از آن از جمله بادام زمینی است که به مادرانی که دارای نوزادانی هستند که دارای دل درد شدیدند توصیه می شود از مصرف آن خوداری کنند.

مومن زاده اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل ریفلاکس و برگشت واضح شیر نوزاد است که بعد از خوردن شیر باید به آن توجه شود که این حجم اضافه شیر درون معده قرار نگیرد و از معده نوزاد خارج شود، در 3 ماهه اول زندگی ریفلاکس یک حالت فیزیولوژیک است و عدم آن باعث بی قراری و دل درد نوزاد می شود.


وی تاکید کرد: کودکان و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و از شیرخشک استفاده می کنند اگر دچار دل درد شوند این حالت حدود 2 تا 3 ماهگی خود به خود خوب می شود ولی اگر خوب شد از شیر خشک های مخصوص که برای این نوزادان تهیه شده استفاده می شود.

مومن زاده بیان کرد: برای درمان دل درد می توان از داروهای ضد اسپاس معده هم استفاده کرد.

وی توصیه کرد: وقتی نوزادی بیش از اندازه گریه می کند و دل درد شدید دارد مادران برای آرامش آن ها وسیله ای را برای مک زدن روی دهان نوزاد قرار دهند تا نوزاد با مکیدن حواسش پرت شده و تا حدودی دل درد آرام گیرد و یا راهی دیگر اینکه کودک را آرام تکان دهند تا کودک آرامش پیدا کند و بخواب رود.
وی در آخر گفت: مادران باید در طول دوران شیر دهی از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا کودک دچار دل درد های شدید نشود و نقش مادر در کاهش این ناراحتی برای نوزاد بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha