سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 40801
سلامت نیوز: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: هشت داروی بیو تكنولوژی و دارای فناوری بالا كه در داخل كشور تولید شده به زودی وارد بازار دارویی كشور می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مرضیه وحید دستجردی روز سه شنبه در هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی در دانشگاه شهید بهشتی افزود: فراخوان سوم برای تولید داروهای ساخت داخل نیز ارائه شده و دانشمندان كشور در حال تولید این داروها هستند.

وی خاطر نشان كرد وزارت بهداشت برای رسیدن به خود كفایی در تولید تجهیزات پزشكی ، دارویی و واكسن ها سرمایه گذاری كرده است؛ایران در منطقه خاورمیانه در زمینه تولیدات دارویی جایگاه نخست را دارد و می خواهد در قاره آسیا نیز به این هدف دست یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی ازتشكیل كمیته و تدوین آیین نامه حمایت از ساخت فرآورده های دارویی بیو تكنولوژی و بیوسیمیلار خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه هر دارویی كه با فناوری بالا در كشور تولید شد از آن حمایت می كنیم و انحصار تولید این دارو را به مدت سه تا پنج سال باید در اختیار شركت تولید كننده قرار گیرد.

وی یادآور شد داروی هرسپتین ساخت داخل نیز نیمه اول سال 91وارد بازار دارویی می شود كه با ورود آن به بازار مجددا 40تا 50درصد قیمت این دارو كاهش می یابد.

**تولید رادیودارو در داخل كشور


وزیر بهداشت از تولید رادیو دارو در داخل كشور خبر داد و گفت: سوخت راكتور تهران تحریم شده بود درحالی كه بیماران سرطانی از رادیوداروهای تولید شده این راكتور بهره می بردند.

دستجردی افزود: این تحریم ها، محققان كشور را برآن داشت كه بتوانند این سوخت را تامین كنند و اكنون رادیو داروها در داخل كشور تولید می شود.

وی با اشاره به شهادت احمدی روشن، خاطرنشان كرد این اعمال شنیع نمی تواند دانشمندان كشور را از مسیر علم و تحقیق، مایوس كند و منحنی رو به رشد تحقیقات، استقلال كشور را پایدارتر و تنومندتر خواهد ساخت.

** ایران طلایه دار رشد علمی در جهان

وزیر بهداشت گفت: براساس اعلام نشریه معتبر علمی 'نیچر' شتاب رشد علمی در ایران در زمینه تحقیقات، بین سال های 2010 و 2011 ، 20 درصد بوده است كه براین اساس ، ایران تنها كشور جهان دارای این نرخ رشد طی یكسال اخیر بوده است.

دستجردی افزود: منابع مالی تحقیقات علوم پزشكی در كشور كمتر از 10 درصد است اما تحقیقات انجام شده در این زمینه بین 40 تا 50 درصد است كه این امر همت و انگیزه والای محققان را نشان می دهد.

وی خاطرنشان كرد البته پیش از این بودجه تحقیقاتی علوم پزشكی كشور سه درصد بود كه در عرض مدت شش سال این رقم به 10 درصد ارتقا یافت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: تعداد مقالات علوم پزشكی كشور در سال 2008 در سایت معتبر علمی 'اسكوپوس' ، چهار هزار و 16 مقاله بود كه در سال 2011 این مقاله ها به شش هزار و 600 مقاله رسید؛ طی سه سال گذشته تولید مقالات علوم پزشكی در این سایت 60 درصد افزایش داشته است.

دستجردی افزود: نشریات علوم پزشكی نمایه شده در سایت 'اسكوپوس' ، 78 مقاله و در سایت علمی معتبر 'آی.اس.آی' ISI ، 20 مقاله است ؛ تعداد نشریات علوم پزشكی كشور ظرف سه سال گذشته از 100 نشریه به 212 نشریه رسیده است.

وی خاطرنشان كرد تعداد مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی كشور نیز از 280 مركز ظرف دو سال گذشته به بیش از 400 مركز در زمان حاضر افزایش یافته است.

وزیر بهداشت گفت: تمام تحقیقات علوم پزشكی در زندگی مردم تاثیر گذار بوده و این تحقیقات، كاربردی است.

دستجردی افزود: اكنون وارد مرحله ساخت واكسن و داروهای بیوتكنولوژی شده ایم.

** بازده فروش صنایع دارویی 18 درصد است

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه سرمایه گذاری در تحقیقات سلامت ، سرمایه گذاری سودآور است، گفت: بازده فروش صنایع برتر جهان مانند پالایش نفت حداكثر پنج درصد است درحالیكه بازده فروش صنایع دارویی 18 درصد است.

وی خاطرنشان كرد تجربیات یكصد سال گذشته در جهان نشان می دهد كه نتیجه سرمایه گذاری در امر سلامت در رشد اقتصادی كشورها نمایان می شود بطوریكه نرخ رشد اقتصادی 9 كشوری كه در این زمینه سرمایه گذاری داشته اند، 26 تا 40 درصد افزایش پیدا كرده است.

**ایران 24 داروی با فناوری بالا را می سازد

مصطفی قانعی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این جشنواره گفت: ایران در سال 84، دو داروی بیوتكنولوژیك داشت كه تعداد این داروها در سال 88 به 11 دارو رسید و در سال 91 ، 24 دارو با فناوری بالا خواهیم داشت.

وی افزود: تمام قراردادها برای تولید داروهایی با فناوری بالا منعقد شده است و با تولید این داروها، بالاتر از كشورهایی مانند برزیل، روسیه، چین و هند از لحاظ فناوری های دارویی قرار می گیریم.

قانعی ادامه داد : 95 درصد داروها در داخل كشور ساخته می شود اما برای واردات همان پنج درصد باقیمانده 40 درصد بودجه های خود را صرف می كنیم چون به فناوری های نوین نپرداخته ایم.

در هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی كه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد از 43 برگزیده با حضور رییس جمهور و هیات همراه و برخی دیگر از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha