سلامت نیوز: سرطان سینه شایعترین سرطان در زنان است که به نظر می رسد با رعایت رژیم غذایی به طور روزانه می توان از بروز آن تا حدود زیادی جلوگیری کرد. تحقیقات مختلف نشان می دهد که ابتلا به سرطان پستان در زنان آسیائی نسبت به زنان اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است، پژوهشگران یکی از علل این امر را مصرف بیشتر سبزیجات می دانند.
 تأکید برخی از محققین بر این است که بالا بودن میزان هورمون استروژن در زنان جوان می تواند عامل تعیین کننده برای ابتلا به سرطان پستان در آینده باشد بنابراین به سادگی می توان به نقش مواد غذایی که کاهنده ی این هورمون است پی برد.
(خطر پیدایش سرطان پستان در طول عمر زنان 12/5 درصد (1 در 8) و خطر مرگ ناشی از آن در تمام عمر 3/6 درصد (1 در 28) است.)

با رعایت توصیه های غذایی به جنگ سرطان پستان برویم
 
کاهش بروز برخی از سرطانها در کسانی که از رژیم غذایی سبزیجات پیروی می کنند نشان دهنده ی اهمیت مصرف روزانه آنها می باشد. نتایج تازه ترین تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی نشان می دهد پروتئین های گیاهی موجود در غلات و حبوبات می تواند برابر با پروتئین های حیوانی باشد.
مصرف انواع مختلف کلم (کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم و ...) با خنثی نمودن فعالیت ترشحات استروژنی بدن می تواند از پیشرفت تومورهای سینه جلوگیری به عمل آورد، لازم به ذکر است شیوه مصرف این سبزیجات نیز حائز اهمیت می باشد، زیرا عمل طبخ از خواص ضد سرطان آن می کاهد بنابراین بهتر است پس از شستشوی کامل به صورت خام و در بیشتر سالادهای فصل مورد استفاده قرار گیرد.

- علاوه بر کلم استفاده از انواع دیگر محصولات گیاهی تأثیر بسزایی در روند سلامتی دارد. سبوس گندم: اگر به خوردن کلم علاقه ای ندارید می توانید از سبوس گندم استفاده نمائید، این ماده ی غذایی نیز درست مانند سبزیجات فوق قادر به کاهش فعالیت هورمون استروژن در بدن می باشد.

آیا می دانید مصرف چه مقدار سبوس گندم می تواند مؤثر واقع شود؟ مصرف شش قاشق غذاخوری در روز کافی است لازم به ذکر است که بایستی از مقدار کم شروع نموده و به تدریج به میزان فوق برسد. استفاده از این رژیم تاحدود زیادی مشکلات روده ای را حل می کند.

- لوبیا سرشار از فیتواستروژن است و از جمله مواد غذایی مؤثر در مبارزه با تومورهای پستانی می باشد. ویتامین D و نقش های حفاظتی آن قدرت اثر بخشی قابل توجهی را دارا می باشد. خانم های مسن بایستی از غذاهایی که حاوی مقدار فراوانی ویتامین D می باشد استفاده کنند که در این مورد مصرف روغن ماهی بسیار مفید می باشد.

سویا رمز تندرستی ژاپنی ها
 
مواد موجود در سویا نه تنها موجب کاهش فعالیت استروژن می شود، بلکه تأثیر مستقیمی در جلوگیری از پیشرفت سرطان دارد، مواد فعال موجود در سویا از نظر شیمیایی بسیار شبیه به داروئی به نام تاموکسی فن می باشد که در کاهش پیشرفت تومورهای سینه مثبت نسبت به دارو واقع می شود. متخصصین مصرف سویا را به ویژه برای زنانی که در خانواده سابقه ی ابتلا به سرطان پستان دارند توصیه می کنند.

به یاد داشته باشید که هنوز کاملاً مشخص نشده است که رژیم غذایی پرچرب عامل خطر ساز اختصاصی می باشد، اما توصیه می شود افراد در معرض خطر بایستی از خوردن مواد غذایی پرچرب مانند روغن های حیوانی کارگارین - گوشت قرمز - پنیر چرب - کره - انواع سس ها با مواد نگهدارنده پرهیز کنند، در عوض می توانند اسیدهای چرب امگا - 3 که در ماهی موجود می باشد و نیز امگا - 9 که در روغن زیتون هست را در رژیم غذایی خود وارد کنند. آنها می توانند با استفاده از 400 تا 800 گرم میوه و 85 گرم سویا، 100 گرم ماهی، کمی شیر و اندکی گوشت سلامتی خود را تضمین کنند. به طور خلاصه وارد نمودن سبزیجات، غلات و میوه ها در رژیم غذایی امری است که سلامت انسان منجر شده و نه تنها در پیشگیری از بروز سرطان سینه مؤثر است، بلکه از ابتلای انسان به بسیاری از بیماریها (فشارخون، دیابت و ...) نیز جلوگیری می کند.

منبع: راسخون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha