سلامت نیوز: یك متخصص قلب و عروق گفت : هر فرد سیگاری خطر ابتلا به سكته قلبی را برای خود پنج برابر و برای اطرافیان دو برابر می كند و هر چه مقدار و مدت مصرف سیگار بیشتر باشد ، این خطر بیشتر است.

دكتر مهراد فخرالدینی در گفت و گو با ایرنا در مورد تاثیر سیگار بر دستگاه فلب و عروق افزود :همه مردم می‌دانند كه سیگاركشیدن برای ریه‌ها مضر است و حتی می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌ سرطان می شود اما كمتر كسی شاید از اثرات سیگار روی قلب و سیستم گردش خون مطلع باشد.

وی یادآور شد : سیگار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی – عروقی را تا 50 درصد افزایش می دهد و این درحالی است كه برخی پژوهشگران معتقدند آلودگی هوا نیز تاثیر مستقلی بر قلب و عروق دارد .همچنین رابطه مستقیمی بین تعداد سیگار مصرفی و خطر بیماری های قلبی – عروقی وجود دارد .

فخرالدینی گفت : در ازای كشیدن هر 10نخ سیگار خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در مردان 18درصد و در زنان 31درصد بالا می رود.

به گفته وی سیگار می تواند آثار مخربی بر جدار عروق بگذارد و جریان خون درعروق را مختل كند . همچنین با كشیدن سیگار احتمال ایجاد لخته و بروز حملات قلبی تا حد قابل ملاحظه ای بالا می رود .

این متخصص قلب و عروق اظهار داشت : بیماری عروق كرونر با تعداد سیگارهای كشیده شده، درجه استنشاق و سن شروع سیگار كشیدن در ارتباط است. هم‌چنین سیگار كشیدن در افراد مبتلا به آنژین صدری می‌تواند زمینه‌ساز حمله قلبی شود .

فخرالدینی افزود : با كنار گذاشتن سیگار، خطر بیماری‌های عروق كرونر كاهش می‌یابد و بعد ازحدود سه سال از ترك، خطرمرگ ناشی ازاین بیماری تقریباً مانند غیرسیگاری‌هاست.ولی باید گفت ادامه سیگار كشیدن بعد از یك حمله قلبی ، شانس بیمار را برای حمله دوم افزایش می‌دهد.

به گفته وی كشیدن سیگار ریسك ابتلا به بیماری عروق كرونر را دوبرابر و مرگ ومیر ناشی از بیماری قلبی و عروقی را 50درصد افزایش می دهد. از این رو هرچه طول مدت مصرف سیگار و تعداد سیگار بیشتر باشد امكان ابتلا به بیماری عروق كرونر بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha