سلامت نیوز: نخستین کنگره ملی زایمان ایمن در حوزه بهداشت به صورت خودجوش اردیبهشت 91 در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ محمدمهدی مجذوبی در ارتباط با برگزاری نخستین کنگره ملی زایمان ایمن، سزارین یا زایمان طبیعی در همدان، اظهار کرد: این کنگره در حوزه بهداشت به صورت خودجوش اردیبهشت 91 برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده از سلامت مادران و توجه به خطراتی که سلامتی مادران را تهدید می‌کند، افزود: از جمله مهمترین خطری که سلامت مادران را تهدید می‌کند، سزارین‌های بی‌مورد است که افراد به طور کاذب به آن روی می‌آورند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که باید در کاهش سزارین به طور جدی کار کنیم چرا که تا ما نتوانیم سزارین را در کشور و یا در سطح استان کاهش دهیم، موفق به کاهش چشمگیر مرگ مادران نخواهیم شد.

وی افزود: برگزاری کنگره ملی زایمان ایمن، با همکاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای توجه دادن به یکی از علل مرگ مادران مورد توجه قرار گرفته است.

مجذوبی با بیان اینکه کنگره ملی زایمان ایمن در روزهای 20، 21 و 22 اردیبهشت ماه سال 91 برپا می‌شود، عنوان کرد: در واقع برگزاری این کنگره سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشوری در زمینه زایمان طبیعی به عنوان محور نخست برگزاری است.

به گفته وی، محور دوم برگزاری نخستین کنگره زایمان ایمن در همدان، تأکید بر دیدگاه جامعه و پزشکان در راستای انتخاب سزارین یا زایمان طبیعی و محور سوم نیز توجه دادن عوارض سزارین و زایمان طبیعی در مادران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ارائه استانداردهای زایمان طبیعی و سزارین و بیان عوارض سزارین و زایمان طبیعی در نوزادان از جمله دیگر محورهای برگزاری کنگره ملی زایمان ایمن است، اضافه کرد: در این کنگره ارائه راهکارهای ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، جنبه‌های روانی مؤثر در انتخاب نوع زایمان، مسائل قانونی متعاقب زایمان سزارین و نقش ورزش در زایمان طبیعی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال مقالات به نخستین کنگره ملی سزارین تا 15 اسفند سال جاری در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری باشکوه این کنگره گام مؤثری در راستای فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی برای کاهش سزارین در سطح استان و کشور برداریم.

مجذوبی تصریح کرد: این کنگره در سطح کشوری برگزار می‌شود و همه اساتید و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند مقالات مرتبط با موضوع را به دبیرخانه این کنگره به آدرس همدان، میدان فلسطین، روبروی فروشگاه رفاه مرکز بهداشت استان همدان، ارسال کنند.

وی با بیان اینکه ابعاد مختلف زایمان ایمن را طی چند ماه گذشته در جلسات تخصصی کاملاً مورد بررسی قرار داده‌ایم، اذعان کرد: در واقع علل بسیار متفاوت و متنوعی سبب افزایش سزارین در کشور و استان شده، یعنی آمار استان ما هم تابعی از آمار کشوری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیش از 40 درصد زایمان‌ها در کشور از طریق سزارین انجام می‌شود، عنوان کرد: در همدان نیز حدود 40 درصد از زایمان‌ها از طریق سزارین انجام می‌شود که بر این اساس ما موظف هستیم که در راستای کاهش سزارین به طور جدی گام برداریم.

وی تصریح کرد: در راستای کاهش آمار سزارین عوامل مختلفی نظیر فرهنگ عمومی، مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی، مکان‌های زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها به خوبی تجهیز و ترویج زایمان بدون درد فیزیولوژیک و دارویی مورد توجه قرار گرفته است.

مجذوبی با بیان اینکه زایمان بدون درد دو نوع فیزیولوژیک و هم دارویی دارد، متذکر شد: در برخی از کشورها مراکز درمانی را ملزم به کاهش تدریجی سزارین می‌کردند و بعد از چند سال به آن هدفی که می‌خواستند رسیدند و این مورد نیز جزو بحث‌های کنگره زایمان ایمن خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، با بیان اینکه زایمان فیزیولوژیک روش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها زایمان در آب است، اظهار کرد: در حال حاضر چند مورد از مراکز در حال آماده کردن خود هستند برای اینکه بتوانند زایمان بدون درد فیزیولوژیکی را بتوانند انجام دهند که در این راستا آموزش‌هایی داده شده و زیرساخت آن به طور کامل در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha