چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 40892
سلامت نیوز: کبد عامل اصلی سم‌زدایی در بدن است و سلامت ما تا اندازه زیادی به سلامت و كاركرد درست این عضو بستگی دارد. هرگونه ماده غذایی كه توسط روده‌ها جذب شود، باید پیش از ورود به سیستم جریان خون از كبد عبور كند. هر روز كبد پذیرای مقادیری سم است كه توسط محتویات روده، غذاهایی كه می‌خوریم، آبی كه می‌نوشیم، داروهایی كه مصرف می‌كنیم و هوایی كه تنفس می‌كنیم، وارد آن می‌شود. وقتی كبد درست كار نكند، فرد احساس سستی و بی‌حالی كرده و دچار تهوع و استفراغ خواهد شد. كاركرد كبد روی چشم‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و یك چشم قرمز و پرخون می‌تواند از كبد كم‌كار خبر دهد.

حالا برای مراقبت از كبد خود باید چه كرد تا این عضو مهم آسیب نبیند و بتواند وظایفش را درست انجام دهد؟

یك فنجان قهوه
نوشیدن قهوه می‌تواند از بروز یكی از شایع‌ترین انواع سرطان كبد پیشگیری كند. مطالعه‌ای بر روی بیش از 90 هزار نفر ژاپنی نشان داد كه خطر ابتلا به سرطان كبد در كسانی كه تقریبا هر روز قهوه می‌نوشند، نصف كسانی است كه قهوه نمی‌نوشند.

 پروتئین‌ها
مطالعات بر روی موش‌ها نشان داده‌اند كه مكمل‌های پروتئین می‌توانند به بازسازی كبدهای آسیب‌دیده كمك كنند و به گفته دانشمندان می‌توان امیدوار بود كه این نتیجه درباره انسان نیز به دست آید و از این روش بتوان برای ترمیم كبدهای آسیب‌دیده نیز استفاده كرد.

افرادی كه در زمینه پرورش اندام كار می‌كنند برای اینكه بدنشان عضله بسازد، مكمل پروتئین وی (Whey) مصرف می‌كنند. این پروتئین كه در جریان فرآیند تبدیل شیر به پنیر به دست می‌آید، به طور طبیعی در فرآورده‌های لبنی یافت می‌شود، ولی كیفیت آن قابل مقایسه با پودر پروتئین وی نیست. مكمل این پروتئین بیشترین مقدار از اسیدهای آمینه شاخه‌دار را در خود دارد كه به BCAA معروفند. این ماده به ساخت عضلات كمك می‌كند.

با وجودی كه پروتئین وی برای ساخت عضلات مفید است، ولی مقادیر بیش از حد آن به كبد آسیب می‌زند؛ پس قبل از مصرف چنین مكملی حتما با یك متخصص مشورت كنید و آن را مطابق دستور پزشك و دوز توصیه‌شده استفاده نمایید. یادتان باشد كه هیچ‌گاه هیچ مكمل ویتامین یا مواد معدنی را بدون دستور پزشك و سرخود مصرف نكنید. این مواد در عین مفید بودن اگر بیش از اندازه مصرف شوند به بدن آسیب‌هایی وارد می‌كنند كه گاه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

ماست
مطالعات نشان داده‌اند كه خوردن روزانه ماست می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های كبدی پیشگیری كند. خوردن ماست از بروز عارضه كبد چرب جلوگیری می‌كند.

منبع: دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha