سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: داروخانه دکان داروفروشی نیست بلکه محل ارائه مشاوره‌های سلامت و اطلاعات دارویی به مردم است، تبلیغات گمراه کننده داروها نیز خطرناک است و وزارت بهداشت باید بیشتر مراقبت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس شهاب‌الدین صدر در چهارمین همایش علمی داروسازان کشور اظهارداشت: امروز حدود 16 هزار دکترای داروسازی در خانواده 220 هزار نفری سازمان نظام پزشکی فعالیت دارند.

وی با اشاره به نقش موثر داروسازان در چرخه سلامت خاطرنشان کرد: در حوزه آموزشی، پژوهشی، صنعت و مراکز اطلاعات دارویی داروسازان در خدمت مردم و بیماران هستند و می‌توان گفت در جایگاه‌های مختلفی خدمت ارائه می‌کنند.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی تصریح کرد: داروسازان اساساً در ساخت و تولید دارو نقش زیادی دارند و معمولاً شرکتهای تولید کننده چه آنهایی که مسئولیت فرمولاسیون را انجام می‌دهند و چه آنهایی که شبکه توزیع دارویی را برعهده دارند در چرخه نظام سلامت موثر هستند.

وی با اشاره به تاریخچه اولین دانشکده داروسازی در کشور عنوان کرد: اولین دانشکده داروسازی در سال 43 تاسیس شد و طی 32 سال پس از انقلاب اکنون حدود 10 دانشکده داروسازی در کشور داریم که مسئولیت تربیت همکاران داروساز را برعهده دارد.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیشتر داروی مصرفی در کشور را تولید داخل دانست و افزود: مجموعاً امروز بیش از 95 درصد داروهایی که در کشور مصرف می‌شود تولید داخل است. تولید به مفهوم فرمولاسیون و بسته‌بندی دارو چرا که اکثر کشورها مواد اولیه دارو را وارد می‌کنند و در کشور ما هم به این سمت رفته‌ایم.

وی اذعان داشت: داروهای وارداتی گاهی اوقات سهم‌شان 3 درصد بوده و اکنون چیزی حدود 5 درصد است که در این چند سال گذشته هم به لحاظ ارزش نسبی، قیمت و حتی تعداد مصرف دارو به شکل‌های مختلفی افزایش یافته که نکته قابل تأملی است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بحث تولید مواداولیه دارو در دنیا دو دیدگاه وجود دارد یکی اینکه تکنولوژی و فناوری کار سبب شده که تعداد محدودی از کشورها به سمت تولید مواد اولیه بروند و کشورها معتقدند که بهتر است مواد اولیه وارد شده و در کشور فرمولاسیون و بسته‌بندی شود. نگاه دیگر این است که حتی مواد اولیه را در داخل کشور تولید کنند چرا که به دلیل مناسبات سیاسی و تحریم‌ها ممکن است در واردات مواداولیه تاثیر گذاشته شود ولی بحمدالله ما در کشور در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

صدر اذعان داشت: ‌همه ما قبول داریم که اطباء باید داروی داخلی را در نسخه‌ها تجویز کنند که این کار بسیار خوبی است و از طرفی حمایت داروی داخلی را در پی دارد و ما هم روی آن مهر تایید می‌زنیم.

وی گفت: نکته دیگر حیثت داروست چرا که اگر داروی ما کیفیت نداشته باشد ما هر دفاعی هم از داروی داخل بکنیم از نگاه اطباء و مردم این کار به نتیجه نمی‌رسد در نتیجه باید کیفیت به نحوی باشد که در بازار آزاد با داروهای خارجی رقابت کند و کسانی که در سیاستگذاری دارو در بخش سلامت دستی دارند باید به این نکته توجه کنند.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی نانومدسین را موضوع دیگری در زمینه دارو عنوان کرد که امروز بسیار در دنیا مطرح است و گفت: نانومدسین در کشور رشد خوبی داشته و توقع می‌رود دانشکده‌های داروسازی و صنعت به آن توجه ویژه کنند چرا که این موضوع چیزی نیست که از آن غفلت شود.

صدر موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی را از نکات قابل توجه در بخش دارویی عنوان کرد و گفت: با توجه به نوع پوشش جغرافیایی کشور داروهای گیاهی تولید می‌شود و مراکز تحقیقاتی ما به طور جدی‌تر روی گیاهان و پروسه خاص کارشناسی باید کار کنند. چرا که اگر دائماً تبلیغ کنیم که دنبال گیاهان دارویی هستیم اما به لحاظ کیفیت و اثربخشی شاخص‌های لازم رانداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد مصرف دارو در کشور به میزان عددی و سرانه قیمت و حجم کلی افزایش داشته که قابل تامل است و مراکز پژوهشی که در حوزه سلامت کار می‌کنند مطالعات لازم را در این زمینه داشته تا بتوانند پیشنهادات مطلوبی را ارائه کنند.
 
وی ادامه د اد: البته این امر دلایل مختلفی دارد که در پی آن میزان هزینه مربوط به دارو نیز در سبد خانوار نیز افزایش یافته است و در حقیقت جزو هزینه‌هایی است که به مردم تحمیل می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: من نمی‌گویم قیمت دارو باید بالا برود بلکه قیمت‌ها باید طبق تعرفه‌ها، نظریات کارشناسی و یکسری مولفه‌ها تعیین شود چرا که از طرفی دیگر قیمت پایین دارو زمینه قاچاق آن را فراهم می‌کند.

وی خطاب به سازمانهای بیمه‌گر در مورد پوشش مناسب هزینه‌های دارویی اعلام کرد:‌ سازمانهای بیمه‌گر باید پوشش لازم را فراهم کنند و لیست داروها را با نگاه سلامت‌نگر بررسی شود تا فشاری که بابت پرداخت هزینه دارو به شکل امروزی به مردم تحمیل می‌شود برداشته شود.

صدر افزود: اگر چه داروهای جدیدی که به بازار عرضه می‌شود افتخارآمیز است اما مراکز تحقیقاتی باید در اعلام این روش‌ها یا داروها دقت کنند. چرا که برخی اعلام‌ها و تبلیغات قابل قبول نیست و نباید بی‌جهت هر هفته داروی جدید اعلام شود و دوباره پس از مدت کوتاهی از نقطه دیگر خبر دیگری اعلام شود. نظام پزشکی روی این امر حساس است و وزارت بهداشت نیز باید مراقبت کند تا تبلیغاتی که صحت ندارد صورت نگیرد و قبل از هر چیز جنبه‌های کارشناسی در نظر گرفته شود.

رئیس کل سازمان نظام‌ پزشکی با اشاره به گردش اقتصادی داروخانه‌ها گفت: تعرفه داروخانه‌ها با چالش جدی مواجه است و همان طور که بارها اعلام کرده‌ایم دیوان عدالت اداری رای داد که تعرفه‌ که حق فنی داروخانه‌هاست بر اساس نظر وزارت بهداشت باید پرداخت شود.

صدر ادامه داد: هدف این نیست که به داروسازان منفعت مادی برسد بلکه این تفاوت دو نگاه است که یک نگاه این است که داروخانه‌ها را مانند یک دکان به عنوان مرکز فروش دارو ببینیم و دیگر نگاه این است که داروخانه را مرکز اطلاعات دارویی بدانیم که داروساز فقط فروشنده دارو نیست بلکه نگه بالینی وجود دارد و به بیمار در زمینه نحوه و میزان مصرف دارو مشاوره داده می‌شود.

صدر تصریح کرد: اگر به حق فنی داروخانه‌ها نگاه مادی داشته باشیم جایگاه داروخانه‌ها تنزل می‌یابد چرا که این حق قانونی است.

وی خاطرنشان کرد: مطالباتی که داروخانه‌ها از بیمه‌ها دارند آنها را با مشکل جدی مواجه کرده است. چرا که داروخانه‌ها واحد اقتصادی کوچکی تلقی می‌شوند و اگر پرداختی‌ها با 4، 5 ماه تاخیر صورت گیرد حتماً داروخانه‌ها آسیب خواهند دید و سازمانهای بیمه‌گر باید به تعهدات خود بر اساس قانون به درستی عمل کنند چرا که قانون می‌گوید 60 درصد مطالبات باید ظرف 2 هفته پرداخت شود و ظرف 2ماه تسویه کامل صورت گیرد و این عین متن قانون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha