پنجشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 40940

در چند سال اخیر كه ازدواج ها از قالب سنتی بیرون آمده و بچه‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند خودشان انتخاب‌كننده همسرشان باشند، مخالفت خانواده‌ها هم در ازدواج بیشتر شده.

سلامت نیوز: در چند سال اخیر كه ازدواج ها از قالب سنتی بیرون آمده و بچه‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند خودشان انتخاب‌كننده همسرشان باشند، مخالفت خانواده‌ها هم در ازدواج بیشتر شده. شاید مهم ترین دلیل آن این باشد كه تا قبل از این، خانواده برای ازدواج جوان انتخاب می‌كرد و تصمیم می‌گرفت و در واقع نقش اصلی با پدر و مادر بود اما این روزها این نقش تغییر كرده‌ و دیگر از طرف بچه‌ها پدر و مادر جزو این بازی محسوب نمی‌شوند.

این ازدواج‌ها محكوم به شكست هستند؟

در كشور ما به دلیل سنت‌هایی كه وجود دارد اگر هنگام ازدواج یك خانواده یا هر دو خانواده مخالف باشند حتما در آینده این ازدواج، مشكلاتی به وجود خواهد آمد و اگر این مسئله، كدورت و مخالفت حل نشود همیشه همراه زوجین خواهد بود. چون در ایران در حقیقت هنگام ازدواج دو قوم به هم اتصال پیدا می‌كنند.

وضعیت ما با كشورهای غربی كاملا متفاوت است یعنی روابط نزدیك‌تر، پیچیده‌تر و تاثیرگذارتر است.

 بنابراین به‌طور طبیعی زوجی كه در این شرایط قرار گرفته‌اند یا باید كاملا از خانواده‌های‌شان كنار بكشند كه كار خیلی سختی است یا به جای دیگری نقل مكان كنند که کسی به زندگی آنها نزدیک نشود. ولی این‌ها راه حل فرار هستند. یعنی مسئله سرجایش است و به مرور به یك زخم كهنه تبدیل می‌شود.

بنابراین بهتر است قبل از ازدواج، قدم مثبتی برای این امر برداشته شود معمولا مشاوران ازدواج در این زمینه می‌توانند كمك‌كننده باشند.
شما باید تلاش کنید تا خانواده را متوجه کنید چرا این انتخاب را داشته اید و روی آن پافشاری می کنید. البته این مساله نیازمند زمان است و نمی توان آن را سریع و کپسولی پیش برد. اشتباهی که جوان ها در 60 تا 70 درصد موارد مرتکب می شوند و به بن بست می رسند

چه زمانی خانواده‌ها راضی می‌شوند؟


گاهی مخالفت خانواده‌ای فقط به دلایل سطحی است یعنی همه چیز زوج، كاملا به هم می‌خورد و حتی نظر مشاور هم این است، اما خانواده می‌خواهند براساس احساسات و حتی گاهی غرض‌ورزی مخالفت كنند مثل این‌كه من از این دختر خوشم نمی‌آید! من به فلان شهر دختر نمی دهم و... در واقع آنها چون احساس می‌كنند كنار گذاشته شده‌اند وارد لجبازی می‌شوند.

گاهی هم والدین به این دلیل مخالفت می‌كنند كه اعتماد لازم نسبت به فرزندشان در آنها وجود ندارد. آن‌ها نه تنها به بچه‌های‌شان اعتماد ندارند بلكه به تربیت خودشان و آنچه به فرزندشان یاد داده‌اند نیز چندان اعتمادی ندارند چون به هر صورت بچه‌ها نتیجه تربیت، رفتارها و آنچه به آنها انتقال داده‌اند هستند.

در برخی موارد شما باید تلاش کنید تا خانواده را متوجه کنید چرا این انتخاب را داشته اید و روی آن پافشاری می کنید. البته این مساله نیازمند زمان است و نمی توان آن را سریع و کپسولی پیش برد. اشتباهی که جوان ها در 60 تا 70 درصد موارد مرتکب می شوند و به بن بست می رسند.
بگذارید ازدواج کنم!

چگونه از این سد عبور كنید؟

1- زمانی كه پدر و مادر به هیچ وجه راضی نمی‌شوند و به عبارتی اصلا حاضر نیستند حرف‌های شما را بشنوند یا طرف مقابل را ببینند، شرایطی است كه شما هر راهی را بروید به بن‌بست می‌خورید و باید بدانید كه الان زمان قانع كردن پدرو‌مادر نیست، شما باید صبر كنید تا پدر و مادر از فضای عاطفی و هیجانی خود بیرون بیایند و منصفانه به قضیه نگاه کنند. این زمان ممكن است یك هفته دیگر، یك ماه دیگر یا حتی 2 سال دیگر باشد.

 2- كم كم از اطرافیان كمك بگیرید. كسی كه می‌تواند بی‌غرض باشد و در عین حال روی پدرو‌مادر شما تاثیرگذار باشد را وارد ماجرا كنید مثلا برادر یا خواهرتان را با فرد انتخابی خود آشنا كنید،  از آنجا كه او از احساس پدر و مادر شما فاصله دارد می‌تواند بهتر، موقعیت را ببیند.

 در این حالت وقتی پدر و مادر شما موافقت یك نفر دیگر به جز شما را در اطرافیان می‌بینند كمی تحت‌تاثیر قرار گرفته و شاید متوجه اشتباه خود بشوند.

 3- به مرور زمان در برخی از روزها و گاهی با یكی از پدر یا مادر نه هر دو با هم از احساس‌تان صحبت كنید. سعی كنید در این صحبت‌ها فضا را كاملا آرام نگه دارید تا به دور از فضای هیجانی در مورد خودتان، در مورد آن فرد، در مورد احساس‌تان، در مورد انتخاب‌تان و حتی در مورد این‌كه احساس و نگرانی پدر و مادر را درك می‌كنید با آنها صحبت كنید. باید صحبت خود را با این شروع كنید كه او و نگرانی‌اش را درك می‌كنید و به پدر یا ماد‌ر خود بفهمانید كه كاملا تمام احساسات او را می‌فهمید تا راه را برای گفت‌وگو باز كنید.

 در این موارد مخالفت خانواده‌ها را جدی بگیرید


1- وقتی اعتقادات مذهبی دو خانواده بسیار متفاوت است.

2- وقتی اختلاف مالی فراوان بین خانواده‌ها وجود دارد.

3- وقتی اختلاف سنی شما زیاد است.

مخالفت والدین در این زمینه ها می تواند بر ازدواج شما تاثیر بسیار بدتری داشته‌باشند و تقریبا هیچ وقت نگاه منفی والدین به همسر آینده شما از بین نخواهد رفت.
بگذارید ازدواج کنم!

وقتی پای خواستگار دوم درمیان است

برای خانم ها این اتفاق زیاد می افتد. گاهی خانواده‌ مخالفت می‌كند چون دختر غیر از این فرد، خواستگار دیگری هم دارید و خانواده نسبت به آن خواستگار نظر مساعدتری دارند. در این صورت اول از همه شما با ذهنی كاملا باز، بررسی كنید كه آیا آنها درست می‌گویند و تمام جوانب را به درستی بررسی كنید.

ببینید موارد‌ برتری خواستگار دیگر شما چیست. آیا در موضوعات تعیین‌كننده است، مواردی چون پول و مقام جزو موارد تعیین‌كننده نیست اما نوع شخصیت دو طرف می‌تواند بسیار در موفقیت یك ازدواج تعیین‌كننده باشد.

 در این موارد باید بسنجید آیا واقعا خواستگار انتخابی می‌تواند شما را خوشبخت كند، سپس سعی كنید تمام دلایل خود را با پدرو مادرتان مطرح كنید، دلایل شما باید كاملا متقن و روشن باشد تا بفهمند انتخاب شما،  انتخاب صحیح تری است.

البته بهترین راه حل این است كه شخص سومی را هم وارد این ماجرا كنید مثل یك مشاور یا خاله،  یا برادر بزرگ‌تر یا... تا دلایل شما را او برای پدر و مادرتان مطرح كند. حتی می‌توانید با خواستگار دوم صحبت كنید و به او بگویید قصد ازدواج با او را ندارید.

منبع: زندگی ایده آل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha