شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 40956
سلامت نیوز :مسئول بخش قارچ‌شناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران گفت: «در ایران بسیاری از بیماری‌های قارچی سطحی و جلدی گزارش شده است و مواردی هم از بیماری‌های زیر جلدی و احشایی هم دیده شده است. اما بیشتر در آزمایشگاه‌های قارچ‌شناسی با بیماری‌های سطحی، مخاطی و جلدی مواجه هستیم.»

دکتر سید امیر یزدان پرست مسئول بخش قارچ‌شناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با سینانیوز با اشاره به اینکه امروزه عفونت‌های قارچی سیستمیک از جمله آسپرژیلوزیس و کاندیدیازیس از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی بیمارستانی به شمار می‌روند، اعلام کرد: «به خصوص در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، پیوند اعضاء، انکولوژی و بخش کودکان این عفونت بیشتر دیده می‌شود.»
وی درباره مراقبت‌هایی که باید در این زمینه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: «جهت کار با قارچ‌های پاتولوژن باید کلیه موازین و استانداردهای لازم در آزمایشگاه رعایت شود از جمله کار با قارچ‌های پاتولوژن در زیر هود، پوشیدن ماسک و دستکش برای فرد آزمایش کننده از ضروریات است. روش‌های استریل کردن بایستی به دقت و با مواد شیمیائی مطمئنی انجام شود. کارمندان زن که باردار هستند و در آزمایشگاه کار می‌کنند بایستی بسیار مراقب باشند و در هنگام کار با پیپت یا ورتکس نمودن بسیار مراقب باشند.»
وی افزود: «کسانی که با حیوانات کار می‌کنند از آنجا که ممکن است ادرار حیوان آلوده به عوامل قارچی باشد بایستی مراقب باشند. توصیه می‌شود کسانی که در دست و پای خود خراش یا زخم پوستی دارند تا بهبودی کامل مراقب باشند.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «امروزه قارچ‌های فرصت طلب قادرند افرادی که دارای یکسری فاکتورهای خاص همانند مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها، سیتوتوکسین‌ها، استروئید‌ها، ایمونوساپرسیو‌ها هستند یا در افراد مبتلا به دیابت، الکلیسم و غیره می‌توانند بیماری ایجاد کنند.»
دکتر یزدان پرست در پاسخ به این پرسش که کدام یک از بیماری‌های قارچی در ایران شیوع بیشتری دارد؟ گفت: «در ایران بسیاری از بیماری‌های قارچی سطحی و جلدی گزارش شده است و مواردی هم از بیماری‌های زیر جلدی و احشایی هم دیده شده است. اما بیشتر در آزمایشگاه‌های قارچ‌شناسی با بیماری‌های سطحی، مخاطی و جلدی مواجه هستیم.»
وی درباره روش‌های درمانی بیماری‌های قارچی خاطرنشان کرد: «رعایت کامل اصول بهداشتی و درمان با داروهایی است که از طریق پزشک متخصص پوست و مو تجویز می‌شود. در تماس مستقیم با سگ، گربه و دام‌ها هم بایستی بسیار مراقب بود. همچنین به والدین توصیه می‌شود که مراقب اصول بهداشتی فرزندان خود در مدارس، مهدکودک‌ها، استخر‌ها، خوابگاه و اصولا مراکزی که افراد به صورت گروهی به سر می‌برند، باشند.»
دبیر گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «تعدادی از عفونت‌های قارچی در محیط‌های ورزشی مثل استخر‌ها در فصل تابستان و نیز تشک‌های ورزشی، حمام‌های عمومی، خوابگاه‌ها، زندان‌ها و مراکزی که افراد به صورت گروهی به سر می‌برند قابل سرایت به افراد دیگر است.»
وی افزود: «افراد مبتلا به عفونت‌های قارچی نبایستی از محیط استخرهای عمومی استفاده کنند تا دیگران به این عارضه مبتلا نشوند. همچنین در حین درمان و پس از محو شدن لکه‌های پوستی بایستی درمان تا یک هفته دیگر ادامه یابد و لباس‌های زیر و لیف‌های حمام که با لکه‌ها در تماس هستند ضدعفونی شوند.»
دکتر یزدان پرست با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از این بیماری دارد، تصریح کرد: «شست و شوی مداوم پا و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران از دیگر نکات بهداشتی است که باید رعایت شود.»
وی با اشاره به اینکه از بردن گلدان گیاهان زنده به محیط‌های بیمارستانی خودداری شود، اعلام کرد: «آب موجود در گلدان‌ها حاوی میزان زیادی از باکتری هاست و ثانیا تجزیه مواد ارگانیک در گیاهان ریشه دار مواد غذایی جهت رشد قارچ‌ها را فراهم می‌کند.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ضد عفونی کردن محیط‌های بیمارستانی اظهار کرد: «جهت ضد عفونی کردن محیط‌های بیمارستانی می‌توان از موارد ذیل استفاده کرد: محلول ۲% گلوتار آلدئید بافرشده در ph=۷. ۵-۸. ۵، فرم آلدئید به صورت محلول یا گاز، هیپوکلریت، هیدروژن پراکساید (آب اکسیژنه)، اتیل الکل (اتانول) که بر روی بسیاری از قارچ‌ها موثر هستند و می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند.»
مسئول بخش قارچ‌شناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: «کلیه مراکز بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند نمونه‌های مجهول خود را به آزمایشگاه غربالگری و تائیدیه تشخیصی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران واقع در اتوبان همت جنب بیمارستان میلاد ارسال کرده و جواب دقیق و سریع دریافت کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha