سلامت نیوز: كم شنوایی برخی كودكان مشكلات زیادی برای كودك و خانواده به همراه دارد به طوری كه شناسایی دیر هنگام این عارضه، تاثیر نامطلوبی بر روند یادگیری و اجتماعی شدن كودك برجای می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، به گفته پزشكان با تشخیص افت شنوایی قبل از شش ماهگی، می‌توان زمینه رشد زبانی طبیعی را در كودك فراهم كرد.

این پزشكان می گویند سن متوسط كشف افت شنوایی در ایران بین دو تا سه سالگی است ولی شنوایی را می‌توان در هر سنی با استفاده از شیوه‌های بیماریابی دقیق و مطمئن بررسی كرد.

براساس بررسی های به عمل آمده از هر هزار نوزاد متولد شده سه تا پنج نفر كم شنوا بدنیا می آیند كه 90درصد كودكان یاد شده از والدین شنوا بدنیا می آیند و اكثر والدین قبل از داشتن كودك كم شنوا در مورد كم شنوایان اطلاعات بسیار اندكی دارند.

پزشكان می گویند، همیشه باید به یاد داشته باشیم كه كودكان كم شنوا از هر لحاظ مانند كودكان دیگر هستند با این تفاوت كه آنها با ضعف شنوایی همراه هستند و ضروری است كم شنوایی این گونه كودكان را در بدو تولد و به موقع تشخیص دهیم.

با شناسایی كودكان كم شنوا می توانیم اقداماتی نظیر تجویز سمعك و آموزش های تربیت شنوایی و قراردادن كودك در محیط طبیعی را دنبال كنیم كه باعث شكوفایی استعدادهای ذهنی و افزایش توانایی های باقی مانده شنوایی این دسته از كودكان می شود.

آنان می گویند، تست غربالگری یكی از ساده ترین روش های شناسایی كودكان كم شنوا است كه این روش توسط رادیولوژیست انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می كشد و هدف آن شناسایی كودكانی است كه نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

اگر كودكان درغربالگری شنوایی پذیرفته نشوند، خانواده ها باید یك تست پیگیری را برای كودكانشان انجام دهند.

به اعتقاد كارشناسان، بهترین دوره یادگیری زبان، شش ماه اول زندگی است، اگر مشكوك به افت شنوایی كودكان هستید، قبل از سه ماهگی حتمابه یك شنوایی شناس مراجعه كنید.

در صورتی كه بیمارستان یا مركز بهداشتی خاص، تست غربالگری را برای كودك شما انجام داد، در زمینه مراجعه به شنوایی شناس از آنها حتما راهنمایی بگیرید وتا زمانی كه كودك به 6 ماهگی برسد باید برخی خدمات مداخله ای را دریافت كرده باشد.

رییس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، از اختصاص 2 میلیارد و 500 تومان اعتبار در زمینه غربالگری شنوایی در سال جاری خبر داد.

محمد نفریه  در گفت وگو با ایرنا افزود: بهترین زمان برای اجرای این طرح 3 روز اول تولد و حداكثر تا یك‌ ماهگی نوزاد است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های پیشگیری از معلولیت‌ها در سال جاری افزود: بخشی از این برنامه‌ها در قالب بسته‌های آموزشی به دختران و پسران ارایه می‌شود و بخشی دیگر نیز هنگام ازدواج در اختیار زوج‌ها قرار می گیرد.

نفریه گفت: طرح غربالگری شنوایی نیز در حالی امسال اجرا می‌شود كه سازمان بهزیستی اعتبارات این بخش را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

وی افزود: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در بخش غربالگری شنوایی در نظر گرفته شده است به طوری كه با اختصاص این اعتبار، بیش از 80 عدد دستگاه جدید و پیشرفته در این بخش خریداری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha