شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 40988
سلامت نیوز:اندازه كودك شما از سر تا پا در حدود 8.9 سانتی متر و تقریبا به اندازه یك لیمو است و حدود 60 گرم وزن دارد. بدن او سریعتر از سر او رشد می كند و سر او اكنون بر روی یك گردن خوش تركیب تر قرار گرفته است! در آخر این هفته، دستهای او درازتر شده اند و اندازه آنها با كل بدن او متناسب است. با این حال پاهای او باید كمی بزرگتر شوند تا با بقیه اندامهای او متناسب شوند. همچنین به تدریج پوششی از موهای كرك مانند و بسیار نرم (كه لانوگو یا كرك جنینی نامیده شده و نازك، بی رنگ و فاقد مغز هستند) تمام بدن او را خواهد پوشاند. كبد او تولید صفرا را در این هفته آغاز می كند، كه این امر نشان می دهد كه كبد فعالیت مناسبی دارد؛

طحال نیز همكاری خود را در تولید گلبولهای قرمز خون آغاز می كند. او ادرار نیز تولید می كند و آن را به داخل مایع آمنیوتیك می ریزد؛ این كار، یك فرآیند طبیعی است كه تا زمان تولد او ادامه خواهد داشت. شما هنوز هم قادر نخواهید بود حركتهای كودك خود را احساس كنید، اما دستها و پاهای او كه اكنون حدود 1.25 سانتی متر طول دارند فعالتر و انعطاف پذیرتر شده اند. از آنجایی كه مغز او ارسال پالسهای عصبی را آغاز كرده است، گاهی اوقات ماهیچه های صورت او تغییراتی را نشان می دهند كه به صورت نگاه با چشمهای نیمه باز، اخم كردن و شكلك درآوردن دیده می شود. اكنون كودك شما می تواند چنگ بیندازد و همچنین می تواند انگشت شست خود را بمكد!

شما چگونه تغییر می کنید؟
با كاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و درد سینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساس خوشایندتری خواهید داشت.

هر چند ناحیه بالایی رحم تنها كمی بالاتر از استخوان لگنی قرار دارد، اما همین میزان رشد كودك نیز كافی است تا شكم شما را اندكی جلو بیاورد.

 جلو آمدن شكم یك مرحله مهیج در حاملگی است و می تواند برای شما و همسرتان، یك نشانه آشكار از وجود كودكی كه در انتظارش هستید، باشد. كمی از وقت خود را برای فكر كردن، خیالبافی و لذت بردن از این وضعیت اختصاص دهید. اندكی نگرانی در این زمان، طبیعی است؛ اما همچنین می توانید از خوشحالی فریاد بكشید، زیرا با شروع سه ماهه دوم، خطر سقط جنین به شدت كاهش یافته است. اكنون بر مراقبت از خود و كودكتان تمركز كنید و ایمان داشته باشید كه برای آنچه بعدا رخ خواهد داد، كاملا آماده اید.

فعالیت های این هفته
برای آخرین دیدارهای دوستانه با دوستان خوبتان، آماده شوید: مادر شدن ممكن است عمیقا روابط شما با دیگران را تغییر دهد؛ برای بسیاری از خانمهایی كه به تازگی بچه دار شده اند، رفت و آمد با دوستان در كمترین اولویت قرار دارد. هر كاری می توانید انجام دهید تا روابط شما مستحكم تر شود و از مصاحبت یكدیگر لذت ببرید. یك آخرهفته آرام و شاد با دوستتان می تواند یك گزینه ایده آل باشد؛ در صورتی كه این كار ممكن نیست، یك روز كامل را به خرید كردن، خوردن، حرف زدن و غیبت كردن، لوس بازی یا هر كار دیگری كه دوست دارید در جمع دوستان یا خانواده انجام دهید، اختصاص بدهید.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha