سلامت نیوز: یکی از اصولی ترین و مهم ترین شیوه مراقبت از دندانها مسواک زدن است و والدین وظیفه دارند با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیری، مشکل کودکانی را كه از مسواک زدن سرباز می زنند را برطرف کنند.

دکتر رامین فرزاد، جراح داندانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دندان های شیری 20 عدد است که ده دندان در فک بالا و ده دندان در فک پایین است این دندانها اگر چه دایمی نبوده و حداکثر در 5 سال فاصله بین یک تا شش سالگی کارایی دارند اما مراقبت از آنها ضروری است چرا که پوسیدگی و شکستگی دندانها نه تنها باعث اختلال در جویدن و هضم غذا می شوند بلکه زمینه ساز خراب شدن دندانهای دایمی نیز می شوند.

وی گفت: اصولی ترین، مهم ترین و رایج ترین شیوه مراقبت از دندانها، مسواک زدن ، حداقل دو بار در طول شبانه روز ، یک بار صبح و یک بار بیش از خوابیدن است که البته بهتر است بعد از هر وعده این مسواک زده شود.

فرزاد بیان کرد: هر چند کودکان از مسواک زدن سرباز می زنند اما والدین وظیفه دارند تا با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیر مفید این مشکل را برطرف کنند برای این منظور برای کودک مسواک ویژه کودکان تهیه کنید، این مسواک ها نه تنها از لحاظ اندازه به جنس، کیفیت مطابق با سن کودک طراحی شده باشند بلکه باعث ترغیب کودک به مسواک زدن می شود.

وی افزود: زمان مسواک زدن فرزند تان را با مسواک زدن خودتان تنظیم کنید که این کار او را به مسواک زدن ترغیب می کند و تا پیش از زمانی که کودک خود بتواند مسواک بزند، دندانهای او را مسواک بزنید.

این دندانپزشک خاطر نشان کرد: خمیر دندان نیز باید ویژه کودک خریداری شود چرا که خمیر دندان کودک از جهت طعم و بو متفاوت از خمیر دندان بزرگسال بوده و به جهت تفاوت در رنگ و عطر و طعم کودک را به مسواک زدن تشویق می کند و در انتخاب نوع خمیر دندان به میزان " فلوراید" آن توجه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha