سلامت نیوز: محققان با انجام مطالعاتی روی ده‌ها هزار زن و مرد در طول مدت 20 تا 26 سال متوجه رابطه عجیبی بین گروه خونی یك فرد و احتمال ابتلای او به سكته مغزی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، محققان با انجام مطالعاتی روی ده‌ها هزار زن و مرد در طول مدت 20 تا 26 سال متوجه رابطه عجیبی بین گروه خونی یك فرد و احتمال ابتلای او به سكته مغزی شدند.

برای مثال افرادی كه گروه خونی AB داشتند با احتمال 26 درصد بیشتر از گروه خونی O ممكن است به‌دلیل سكته كردن در بیمارستان بستری شوند. همچنین زنانی كه گروه خونی B داشتند، 15 درصد بیشتر از زنانی با شرایط مشابه در گروه خونی O سكته را تجربه كردند. این در حالی است كه این رابطه در مردانی كه گروه خونی B داشتند دیده نشد. در عوض زنان و مردانی كه گروه خونی A داشتند نسبت به گروه‌های خونی دیگر در معرض خطر سكته نبودند.

گروه خونی O شایع‌ترین گروه خونی در بین سفید‌پوستان است به‌طوری كه 43 درصد از جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود. بعد از آن نیز گروه‌های خونی A با 36 درصد، B با 13 درصد و AB با 5/7 درصد رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

محققان احتمال می‌دهند عوامل ژنتیك در این موضوع دخیل باشند كه شانس ابتلا به سكته را بیشتر می‌كنند. برای مثال در افرادی كه گروه خونی AB دارند، گلبول‌های قرمز خون با احتمال بیشتری در كنار یكدیگر انباشته می‌شوند كه این عامل خطر سكته را بیشتر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha