هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكی استخوان شوند اما این بیماری بین خانم‌ها شایع‌تر است، به‌ویژه پس از سن یائسگی. آزمایش‌های سنجش تراكم استخوان، راه‌حلی برای پیشگیری از آن است اما بسیاری از كسانی كه پوكی استخوان دارند، تا پیش از این‌كه دچار شكستگی استخوان نشده‌اند، از بیماری خود آگاهی ندارند.

سلامت نیوز: هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكی استخوان شوند اما این بیماری بین خانم‌ها شایع‌تر است، به‌ویژه پس از سن یائسگی. آزمایش‌های سنجش تراكم استخوان، راه‌حلی برای پیشگیری از آن است اما بسیاری از كسانی كه پوكی استخوان دارند، تا پیش از این‌كه دچار شكستگی استخوان نشده‌اند، از بیماری خود آگاهی ندارند.

 بیماری خاموشی كه سبب تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌‌شود كه می‌تواند منجر به شكستگی‌ها، درد كمر و گردن و كوتاه شدن بیش از 15 سانتی‌متر از قد در طول زمان شود.

هم مردان و هم زنان ممكن است دچار پوكی استخوان شوند اما این بیماری بین خانم‌ها شایع‌تر است، به‌ویژه پس از سن یائسگی. آزمایش‌های سنجش تراكم استخوان، راه‌حلی برای پیشگیری از آن است اما بسیاری از كسانی كه پوكی استخوان دارند، تا پیش از این‌كه دچار شكستگی استخوان نشده‌اند، از بیماری خود آگاهی ندارند.

  خانم‌ها هفته‌ای 5 بار ورزش كنند

ورزش یكی از پراهمیت‌ترین چیزهایی است كه می‌توان برای پیشگیری از پوكی استخوان انجام داد. دكتر كنت لیلز، استاد پزشكی دانشگاه دوك در دورهام نورت كالیفرنیا می‌گوید: « به‌طور كلی كم ورزش كردن بسیار بد است، برای مثال فضانوردان و بیمارانی كه آسیب نخاعی دارند و در نتیجه نمی‌توانند ورزش كنند دچار تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شوند. این دسته از افراد به‌دلیل میزان محدود حركات بدنی و محدودیت در انجام تمرینات تحمل وزن، به‌خصوص تمریناتی كه برخلاف جاذبه زمین انجام می‌شود، مانند پیاده روی، دو، وزنه‌برداری، شنای روی زمین و بالا رفتن از پله‌ها، دچار مشكل شدید هستند.»دكتر لیلز به همه خانم‌ها توصیه می‌كند 5 تا 6 بار در هفته فعالیت بدنی داشته باشند و 2 تا 3 بار در هفته 30 دقیقه ورزش هوازی و تمرینات كششی انجام دهند.

  اگر مادرتان مشكل داشت...

دكتر سابرینا استریك لند، جراح ارتوپد در مركـز ورزشی زنــان در بیمارستان تخصصــی نیــویـورك‌ســیتی، می‌گوید:« اگر بدانید ریسك بالایی برای ابتلا به پوكی استخوان دارید، می‌توانید زودتر برای پیشگیری از آن اقدام كنید.» این پزشك متخصص می‌گوید: «اگر مادرتان مبتلا به این بیماری بود، شما نیز باید تا قبل از 20 تا 30 سالگی هر كاری كه می‌توانید انجام دهید. انسان‌ها تا 30 سالگی توانایی استخوان‌سازی‌ دارند، بنابراین در این دوران باید تغذیه‌ای مناسب داشته باشیم تا تراكم استخوان‌ها را تا هنگامی كه توانایی ساخت آن‌ها را داریم، افزایش دهیم.» این هم یادتان باشد كه خانم‌هایی كه پوست سفید‌تر دارند وهمچنین نژاد آسیایی‌ها به دلیل این‌كه به‌طور نسبی جثه لاغرتری داشته، نسبت به دیگر افراد ریسك بالاتری برای ابتلا به پوكی استخوان دارند.

  ویتامین D

ویتامین D به جذب، حفظ و مصرف كلسیم در بدن كمك می‌كند. نور خورشید موجب تولید این ویتامین می‌شود. منابع ویتامین D در رژیم‌غذایی شامل غذاهای استحكام‌دار مانند شیر، آب پرتقال و غلات صبحانه است.

به‌طور كلی، دریافت مقدار زیاد ویتامین D به‌طور طبیعی و از طریق تغذیه بسیار بعید است مگر این‌كه در مصرف مكمل‌های دارویی زیاده‌روی كنید. زیاد مصرف كردن آن می‌تواند برای قلب و كلیه‌ها مضر باشد.

  حداكثر 2 فنجان

دكتر استریك می‌گوید كافئین می‌تواند در جذب كلسیم در بدن تاثیر بگذارد، پس مصرف هرگونه تركیبات كافئین‌دار مانند نوشابه‌های گازدار، قهوه یا شكلات باید محدود شود. مصرف كم كافئین، برای نمونه 300 میلی گرم در روز كه تقریبا معادل یك فنجان قهوه یا 2 فنجان چای است، تا زمانی كه به اندازه كافی در بدن‌تان كلسیم داشته باشید، مشكلی ایجاد نمی‌كند.

  نمك ضد‌استخوان

با این‌كه تاثیرات نمك بر پوكی استخوان كاملا مشخص نشده است اما به‌نظر می‌رسد بین مقدار بالای سدیم غذاها و از بین رفتن و تحلیل استخوان‌ها، به‌خصوص برای افرادی كه فشار خون بالا دارند، رابطه‌ای وجود دارد.  به‌طور كلی، نمك میزان دفع كلسیم در ادرار و عرق بدن را افزایش می‌دهد و اگر از قبل دچار كمبود كلسیم بوده‌اید، می‌تواند محركی برای تحلیل رفتن استخوان‌ها باشد. پژوهش‌های انجام شده در این زمینه ثابت كرده است افرادی كه فشار خون بالا دارند، كلسیم بیشتری را از طریق ادرار دفع می‌كنند. دكتر لیلز می‌گوید:«این مسئله می‌تواند 10درصد افرادی كه به‌طور ارثی اختلالات سوخت و ساز دارند را دچار مشكل كند كه سبب دفع كلسیم فراوان از طریق كلیه‌ها می‌شود.»

  سیگار نكشید

دكتر استریك لند می‌گوید:«من به همه بیمارانم توصیه می‌كنم سیگار را ترك كنند زیرا سیگار برای استخوان‌ها مضر است. سیگار كشیدن مانع بهبود شكستگی‌های استخوانی می‌شود و توانایی بدن را برای ساخت دوباره استخوان كاهش می‌دهد.

وقتی سیگار را ترك می‌كنید، به‌طور ناگهانی استقامت استخوان‌ها و قابلیت بهبود  آسیب‌ها را افزایش می‌دهید.»

  داروهایی كه بعضی وقت‌ها سم هستند

مصرف برخی داروها می‌تواند احتمال ابتلا به پوكی استخوان را افزایش دهد. یكی از مهم‌ترین عوامل، داروهای كورتیكواستروئید ضد‌التهابی یا همان كورتون‌ها هستند؛ (مثل پریدنیسون كه سبب از بین رفتن استخوان می‌‌شود. داروهای ضد‌افسردگی معروف هم با پوكی استخوان وابسته هستند.

  قرص كلسیم بخورید اما به اندازه

به عقیده انجمن ملی سلامت كانادا، افراد بزرگسال باید در روز هزار میلی‌گرم كلسیم دریافت كنند. برای خانم‌های بالای 50 سال و آقایان بالای 70 سال این میزان به 1200 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. طبق گزارش انجمن ملی پزشكی غدد در سال 2010،  بیشتر افراد، به استثنای دختران در سن بلوغ و سالمندان، در رژیم غذایی خود به اندازه كافی كلسیم دریافت می‌كنند و نیاز به مكمل ندارند.

مكمل‌های دارویی كلسیم به‌طور مشخص بدون ضرر هستند اما باید به اندازه معین و همراه با ویتامین D مصرف شوند. مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند خطر ایجاد سنگ كلیه و دیگر مشكلات را افزایش دهد.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha