شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 41060
سلامت نیوز :ویتامین D به جذب كلسیم و فسفر از روده كمك كرده و موجب به كارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان ها و دندان ها می شود.

کمبودویتامین D چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

کمبود ویتامین D در کودکان باعث نرمی استخوانهاوبیماری راشی تیسم می شود که به صورت تغییر شكل استخوان های ستون فقرات، لگن و انحنای پاهادیده می شود .درکودکانی که دچار کمبود ویتامین D هستند ،ملاج دیرتربسته می شود. دندانهای آنهادیرتر ظاهر وزودتر فاسد می شود. بزرگسالان هم ممکن است به علت کمبود ویتامین دچار نرمی استخوان بشوند که باعث درد مزمن استخوانها بخصوص درناحیه کمروپشت وخستگی مزمن می شود.درافرادبزرگسال کمبود ویتامین D زمینه برای پوکی استخوان فراهم می شود.
چرا کمبود ویتامین Dایجاد می شود؟

به هر دلیلی که فردی ازنور آفتاب محروم شود ، دچار کمبود ویتامین می شود. نورآفتاب وقتی به پوست بدن می تابد ، ماده ایی که درزیر پوست وجوددارد می تواند ویتامین مورد نیاز بدن را بسازد. کمبود ویتامین در شهرها بیشتراز نواحی روستایی دیده می شود. دود،گردوغبار ، آلودگی هوا ، هوای ابری واستفاده از کرمهای ضدآفتاب مانع رسیدن نورآفتاب به پوست بدن شده ودرنتیجه ویتامین ساخته نمی شود. افرادی که شب کار هستند وروزها می خوابند،کسانی که در آب وهوای سرد زندگی می کنندومجبورند داخل منزل لمانند،افراد ناتوان که قادربه حرکت نیستدونمی توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند وافرادی که تمام سطح بدن خود رابالباس می پوشانند بیشتر درمعرض خطر کمبود ویتامین قرارمیکیرند.

منابع غذایی ویتامینD
بهترین منبع ویتامین D نور مستقیم آفتاب است. دراثر تابش اشعه خورشید به پوست ویتامین D در پوست تولید می شود . نورآفتاب از پشت شیشه این خاصیت را ندارد.
روغن کبد ماهی که بصورت دارومصرف می شود نیز منبع غنی ویتامین Dمی باشد. چگر ، تخم مرغ ،کره وشیر وماهی های چرب مثل ماهی آزاد،کپور ، قزل آلا ، ساردین هم منابع خوبی از ویتامین D هستند. درصورتی که شیر غنی شده با ویتامین D دردسترس باشد ، بخشی از ویتامین مورد نیاز بدن را تامین می کند.

برای پیشگیری ازکمبود ویتامین D در کودکان ، لازم است که قطره A و D طبق دستور پزشک از روزپانزدهم پس از تولد تا حداقل یکسالگی بطورروزانه به کودکان داده شود. علاوه برآن روزانه 10دقیقه دست وپا وصورت کودک باید در معرض نور مستقیم افتاب قرار گیرد . 
منبع:به سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha