شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 41066
سلامت نیوز:شاید زمستان سرد و خشکی نداشتیم اما همین گرم و سرد شدن هوا علتی برای ایجادسرماخوردگیو آنفولانزا است، اما باید بدانید آنفولانزا باسرماخوردگیمتفاوت است و علائم شدیدتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آنفولانزا با ما همراه باشید:
 آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که این ویروسها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد می کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می کند. بنابراین واکسنها و حتی داروها برای اثر بخشی نیز باید تغییر کنند.

آنفولانزا بینی، گلو و ریه را درگیر می کند. علائم این بیماری شامل تب، درد بدن، سر درد، خستگی، بی اشتهایی، سرفه ی خشک، احساس خشکی یا زخم در گلو است که به صورت ناگهانی ایجاد می شوند. این نکته را فراموش نکنید که با شستن دست و صورت پس از هر بار بازگشت به منزل میتوانید تا 80% احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

عوارض آنفولانزا
یکی از عوارض شایع آنفولانزا سینه پهلو می باشد که عامل این سینه پهلو یا خود ویروس آنفولانزا است و یا یک باکتری است که از ضعیف شدن سیستم ایمنی توسط ویروس آنفولانزا استفاده کرده وارد ریه شده و باعث عفونت باکتریائی ریه میشود. بیمار دچار تنفس سخت و مشکل و درد سینه و در نتیجه سرفه می شود.
از دیگر عوارض آنفولانزا می توان به سینوزیت، عفونت گوش میانی و التهاب مجاری هوائی (برونشیت) و التهاب بافت میانی مغز (آنسفالیت)اشاره کرد.

درمان
درمان دارویی باید در دو روز اول آغاز علائم بیماری شروع شود، در غیر این صورت تاثیر زیادی نخواهد داشت. از پزشک خود درخواست تجویز آنتی بیوتیک نکنید چون آنتی بیوتیک تنها بر عفونت باکتریایی تاثیر دارد. برای تسکین تب، سردرد و درد عضلانی از آسپرین و داروهای دیگر به خصوص در کودکان زیر 18 سال، باید اجتناب شود، چرا که استفاده از آن می تواند به یک بیماری جدی بنام سندرم Reye منجر شود.
داروهای ضد ویروسی برای کاهش شدت و طول مدت علائم وجود دارند اما درمانهای خانگی می توانند موثر باشد. مصرف مایعات، استراحت، و بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی کمک کننده است. استفاده از میوه‌های‌ تازه‌، مرکبات‌، آناناس‌، سبزیجات‌ تازه‌، فلفل‌ سبز، چغندر، اسفناج‌، کلم‌ سبز، پیاز، سیر، زنجبیل‌، خیار، گوجه‌فرنگی‌، قارچ‌، ماست‌ کم‌چرب‌، زیتون‌، تربچه‌، آب‌ هویج‌، شربت‌ لیمو را فراموش نکنید. مصرف آویشن، ناخونک، گل ختمی سفید و بهار نارنج به صورت دم کرده برای بهبودی مفید است.

منبع : مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha