سلامت نیوز: صنعتی شدن جوامع هر چند دستاوردهای بسیاری برای بشر به ارمغان آورده اما همین دستاورد عوارض منفی از جمله بروز استرس، اضطراب و افسردگی برای شهروندان به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن جسمی و صعب العلاج، به دلیل وضعیت بیماری خود، دچار اختلالات و مشكلات روانی متعددی می شوند كه از جمله مهم ترین و شایع ترین آنها اضطراب و افسردگی است.

بیماری جسمی مزمن و صعب العلاج برای بیمار و خانواده او به منزله یك بحران است و آنها باید راهكارهای مقابله با این بحران را بیاموزند و به درستی به كار برند.

به گفته پزشكان، اگر مشكلات و اختلالات روانی بیمار مزمن جسمی به مدت طولانی ادامه پیدا كند موجب وخامت بیماری جسمی او می شود و روند درمان را با اشكال مواجه می كند و مانع از تاثیر روش های درمانی می شود.

مراقبت از بیمار مبتلا به بیماری مزمن جسمی و صعب العلاج به صبر، بردباری، توان بالای جسمی و روانی و مهارت های خاص نیاز دارد.

افرادی كه از نظر روانی آسیب پذیر و مستعد ابتلا به اختلال روانی باشند و آمادگی پذیرش شرایط ناگوار پدید آمده در خانواده را نداشته باشند، نمی توانند به مراقبت و حمایت عاطفی بیمار بپردازند و در این میان هم خود از نظر روانی دچار مشكلات عدیده ای می شوند و هم به دلیل این مشكلات نمی توانند برخورد انسانی و عاطفی مناسب و خوبی با بیمار داشته باشند و ممكن است از نظر روانی به بیمار آسیب بزنند.

افراد خانواده و مراقبین بیمار نقش بسیار مهمی در بهبود بیماری جسمی بیمار و پیشگیری از اختلالات روانی در او دارند، تامین سلامت روان افراد خانواده موجب سلامت روان بیمار شده و هردو طرف را از آسیب های روانی محافظت می كند.

اكثر مواقع تحت چنین شرایطی، نیازهای افراد خانواده كمرنگ شده و نادیده گرفته می شود و همه اطرافیان بیمار در فكر توجه به نیازهای بیمار هستند و برای مراقبت و حمایت از او تلاش می كنند.

ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی كشوربرای ارائه خدمات به این بیماران مراكز مختلفی را تاسیس كرده كه از جمله آن می توان به مراكز شبانه روزی و مراكز روزانه اشاره كرد.

*مراكز شبانه‌روزی

در مراكز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن فاقد سرپناه و بیماران فاقد قدرت انطباق لازم با سایر اعضای خانواده ‌اسكان داده می‌شوند و تحت مراقبت و آموزش مهارت‌های لازم قرار می‌گیرند.

در مراكز روزانه نیز به بیماران خدماتی چون دارو درمانی، درمان‌های روان شناختی و آموزش ( هم به بیماران و هم خانواده آنان) ارایه می‌شود.

در مراكز ارائه‌ دهنده خدمات پیگیری درمان و توانبخشی در منزل، خدمات به صورت سیار درمحل زندگی یا كار ارایه می‌شود، اعضای تیم تخصصی شبیه مراكز شبانه ‌روزی و روزانه است با این تفاوت كه مربی حرفه‌ای در این مراكز اشتغال ندارد.

*مركز اختلالات نافذ رشد

در مراكز درمانی و توانبخشی مبتلایان به اختلالات نافذ رشد (نظیر اتیسم و آسپرگر) از طریق شیوه‌های درمانی خاص نظیرتحلیل رفتار كاربردی، كاردرمانی، گفتاردرمانی، موسیقی درمانی، حركت درمانی، تربیت شنیداری و دارو درمانی صورت می گیرد.

*كارگاه‌های تولیدی

در كارگاه‌های حمایت شده تولیدی، بیماران تحت نظارت مستقیم گروهی از متخصصان از جمله روانشناس و مربی حرفه‌آموزی و با امكان دسترسی آسان به سایر اعضای تیم توانبخشی به صورت نیمه وقت یا تمام وقت مشغول انجام كار می‌شوند.

در این كارگاه‌ها عوامل استراس‌زا تا حد مقدور كاهش داده شده و یا حذف می‌شوند تا بیماران بتوانند به طور موثر در امر تولید دخالت كنند.

*خانه‌های نیمه‌راهی

در خانه‌های نیمه راهی بین 4 تا 8 بیمار به طور مستقل و با نظارت 24 ساعته روان پرستار زندگی می‌كنند و مهارت‌های لازم را آموزش می‌بینند و روان پرستار بر ادامه برنامه توانبخشی آنان نظارت داشته و در مواقع لزوم حمایت لازم را ارائه می‌كند.

بیماران پذیرش شده در این مراكز، از بیماران واجد شرایط و مقیم مراكز شبانه‌روزی هستند و در بخش غیر دولتی 200 مركز درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن تحت نظارت ستاد ساماندهی و با استفاده از تسهیلات یارانه، مشغول فعالیت هستند.

بر اساس اعلام سایت سازمان بهزیستی كشور، تعداد 21 هزار و 371 بیمار نیز از كمك هزینه درمان و توانبخشی در خانواده برخوردار هستند كه با وجود رشد چشمگیر خدمات هنوز قریب 60 هزار بیمار پشت نوبت دریافت خدمات هستند.

*مراكز جامع

در مراكز جامع درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن، تركیبی از خدمات شبانه‌روزی، روزانه، كارگاهی و مراقبت در منزل ارائه می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی كشور در این باره می گوید: تاكنون 109هزار بیمار روانی و مزمن در كشور شناسایی شده اند كه 51 هزار نفر از آنان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

همایون هاشمی می افزاید: به بیماران روانی و مزمن زیر پوشش سازمان بهزیستی خدمات مختلفی همچون نگهداری در مراكز شبانه روزی، مراكز روزانه، توانبخشی، مراقبت در منزل و خانه های نیمه راهی با پرداخت یارانه دولتی ارائه می شود.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی كشور، ادامه داد: خانواده های این بیماران از كمك هزینه درمان، مستمری و دوره های آموزشی این سازمان نیز بهره مند می شوند.

هاشمی توضیح داد: تعداد بیماران روانی مزمن در كشور بالغ بر 300 هزار نفر برآورد می‌شود كه از 109هزار نفر بیمار روانی شناسایی شده اند.

رییس سازمان بهزیستی كشور گفت: 225مركزشبانه روزی و نیمه راهی، روزانه و تیم های سیار توانبخشی در كشور فعال هستند كه از این بیماران نگهداری می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha