سلامت نیوز: پزشكان می‌گویند اغلب افراد در طول زندگی كمر درد را تجربه می‌كنند. اما مساله این است كه این روزها تجربه كمر‌درد و مشكلاتی از این قبیل به سال‌های پایانی عمر نمی‌رسد و خیلی زودتر به سراغ افراد می‌آید.

تا یكی دو دهه پیش، اكثر افرادی كه برای درمان دردهای عضلانی اسكلتی به درمانگاه‌های فیزیوتراپی و ارتوپدی مراجعه می‌كردند، افراد بالای 55 تا 60 سال بودند ولی این روزها این سن به 30 سال كاهش پیدا كرده و پزشكان شاهد مراجعه بیمارانی با سنین 30 تا 50 سال با دردهای گردن، زانو، كمر و مفاصل مختلف به مراكز درمانی هستند.

برخلاف این موضوع، هنوز خیلی از مردم به اشتباه فكر می‌كنند كه باید با رسیدن به دهه 50 زندگی منتظر مشكلات حركتی باشند، اما دست‌كم مشكلات ستون فقرات، استخوان یا مفاصل، پای جوانان را به مراكز توانبخشی باز كرده است.

از طرفی میزان شیوع انحرافات جانبی در ستون فقرات، در دختران نسبت به پسران 9 به 1 است و با توجه به شیوع بالای این مشكلات، والدین باید به موضوعاتی مانند برآمدگی كتف‌ها، گودی كمر، تراز بودن شانه‌ها و مواردی از این دست بویژه در دختران توجه كنند و در صورت بروز هرگونه علامت مشكوكی برای ارزیابی اولیه مراجعه كنند زیرا این مساله در زیبایی فرد نیز موثر است و به صورت بدشكلی قامتی در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.

دكتر محمدرضا امید ظهور، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با تایید این مطالب به «جام‌جم» می‌گوید: ساختمان بدن آسیب‌پذیر است و اگر در راستای مناسب به آن فشار وارد نشود یا قوس‌های طبیعی كم یا زیاد شود، فشارها بیشتر می‌شود و عوارض زیادی برای فرد دارد.

او ادامه می‌دهد: مشكلاتی مانند گودی كمر، قوز یا كمر درد عموما ریشه استخوانی ندارند و اگر زود تشخیص داده شوند، می‌توان آنها را با درمان‌های فیزیكی و ورزش‌های اصلاحی درمان كرد.

انحرافات بزرگ در ستون فقرات واضح است و مطمئنا افراد برای درمان آن اقدام می‌كنند، اما برخی انحرافات در ستون فقرات وجود دارد كه در نگاه اول قابل تشخیص نیستند.

امید ظهور با اشاره به این‌كه باید به پیشگیری بیشتر از درمان توجه شود، توصیه می‌كند: ارزیابی دقیق مشكلات اسكلتی كودكان و تشخیص و درمان بموقع آنها، مهم‌ترین موضوع است كه باید مورد توجه والدین نیز باشد.

آنها كه باید مراقب ستون فقرات خود باشند

از زمانی كه كودك شروع به راه رفتن می‌كند، باید ناهنجاری‌های احتمالی كه در ستون فقرات و اسكلت او وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

كف پای صاف، انحرافات مخفی در زانو یا ستون فقرات، پای پرانتزی، راه رفتن روی پنجه و مواردی از این دست مشكلاتی است كه اگر در كودكی تشخیص داده شوند، می‌توانند با درمان‌های توانبخشی نظیر حركات اصلاحی یا درمان‌های ارتوتیك مانند انواع بریس‌های اصلاحی یا كفش طبی درمان شوند و باعث انحرافات جدی‌تر و عوارض بیشتر در سنین بالاتر نشود.

اما متاسفانه به‌رغم این‌كه در مواردی مانند معاینه چشم یا گوش و دندان، چكاپ‌های سالانه در خانواده‌ها جاافتاده هنوز در بحث اسكلتی عضلانی این فرهنگ وجود ندارد و همین موضوع باعث شده انحرافات ستون فقرات و جراحی‌هایی كه برای رفع این مشكلات در كشور ما صورت می‌گیرد، آمار بالایی داشته باشد. علاوه بر كودكان یكی از گروه‌های مورد آسیب، زنان باردار هستند.

در دوران بارداری تغییراتی در ستون فقرات خانم‌ها ایجاد می‌شود كه می‌تواند باعث ایجاد كمر درد در این دوران و پس از آن شود و بهتر است زنان باردار در این خصوص زیر نظر پزشك باشند.

شیوه‌های درمان

سیستم‌های جدیدی برای ارزیابی انحرافات مختلف مفاصل از كف پا تا ستون فقرات وجود دارد كه درست قرارگیری مفصل را چك می‌كند و انحرافات را نشان می‌دهد. این سیستم‌ها در كشور ما نیز وجود دارد.

در برخی مواقع تنها ورزش‌های اصلاحی به بیمار داده می‌شود و گاهی هم مداخلات دیگری صورت می‌گیرد.

به‌گفته مدیر گروه بیومكانیكال مركز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی تهران، اگر ما به پیشگیری بیشتر از درمان توجه كنیم، مطمئنا می‌توانیم تا حدود زیادی از هزینه‌های سربار درمان بكاهیم، بویژه این موضوع زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد كه می‌بینیم درصد بیماری‌های اسكلتی عضلانی یا ازكارافتادگی در كشور ما بالاست.

او ادامه می‌دهد: البته باید به این مساله هم توجه داشت كه اقدامات پیشگیرانه لزوما مانع از بروز آسیب‌ها و عوارض بعدی نمی‌شود، یعنی افرادی هم هستند كه با وجود همه اقدامات پیشگیرانه باز هم دچار كمردرد یا دیسك كمر و مشكلات دیگر می‌شوند، اما درصد بروز آسیب در این افراد كمتر است و همچنین باعث كاهش میزان جراحی‌ها می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha