شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 41075
سلامت نیوز :بهتر است‌ بدانید سلامتی‌ و بهداشت‌ ناخن‌ها، صرف‌ نظر از زیبایی، نشانگر سلامت‌ جسم‌ است. بنابراین استفاده از ناخن های مصنوعی یکی از روش هایی است که زنان برای زیبا کردن ناخن های خود بکار می برند. اما آیا استفاده‌كنندگان از خطرات این روش‌ها هم باخبرند؟
دکتر فارسی نژاد متخصص پوست و مو گفت: علاوه بر پرهزینه بودن کاشت ناخن، افراد باید بدانند که ناخن های مصنوعی و کاشت آنها می تواند عوارض بسیاری را برای فرد بوجود آورد. کاشت ناخن در زمانی حدود ۲ ساعت انجام می‌شود. برای این منظور سطح ناخن به وسیله سوهان‌های برقی تراشیده می‌شود تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از ناخن باقی بماند. ناخن‌های کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از ناخن طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه "خوب کاشته شده‌اند"، خطرناک‌ترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی‌تری را برای فرد به دنبال دارند.
وی در ادامه یادآور شد: در قسمت بالای اتصال صفحه ناخن به پوست انگشت، یک محافظ مهم وجود دارد به نام کوتیکول که مانع ورود رطوبت و باکتری و قارچ بین پوست و ناخن می‌شود. اگر در زمان کاشت ناخن یا مانیکور کردن، این سد دچار اختلال شود فرد شاهد رخداد عفونت‌های میکروبی و قارچی دردسرزا خواهد بود.
این متخصص پوست و مو از عوارض دیگر کاشت ناخن گفت: تحریک و اگزمای پوستی و همچنین ابتلا به عفونت‌های قارچی و از بین رفتن صفحه اصلی ناخن از دیگر عوارضی است که در کاشت ناخن ایجاد می شود.
فارسی نژاد معتقد است خانم‌هایی كه از ناخن‌های مصنوعی و كاشته شده برای زمان طولانی استفاده می‌كنند، ممكن است مشاهده كنند كه ناخن‌های طبیعی آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند.
وی با بیان توصیه هایی افزود: اگر اصراری برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر ۳ ماه یك بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت كنند. تغذیه‌ و رژیم‌ غذایی‌ صحیح‌ در رشد و سلامت‌ ناخن‌ها نقش‌ مهمی‌ دارد. غذاهای‌ حاوی‌ آهن، كلسیم، ویتامین‌B و پتاسیم‌ برای‌ ناخن‌ها مفیدند. اگر می‌ خواهید ناخن‌هایی‌ سالم‌ و محكم‌ داشته‌ باشید ماست، تخم ‌مرغ، سویا، كلم، زردآلو و ماهی‌ بخورید. ماهی‌ها غنی‌ از اسیدهای‌ چرب‌ هستند كه‌ ناخن‌ها را تقویت‌ می‌ كنند. كلم‌ و سویا نیز غنی‌ از بیوتن‌(BIOTIN) هستند كه‌ ویتامینی‌ از گروه ‌B است‌ و از ترك‌ خوردن‌ و شكستن‌ ناخن‌ها جلوگیری‌ می‌ كنند.
منبع : مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha