سلامت نیوز : زمستان فصل زیبایی است؛ فصل بارش برف و سفید پوش شدن زمین. اما این فصل، دردسرهایی هم به همراه دارد؛ دردسرهایی مثل زمین خوردن‌ ها و شکستگی‌ های استخوانی، آتش ‌سوزی‌ ها، سر خوردن اتومبیل‌ ها روی زمین لغزنده و افزایش تصادفات رانندگی و غیره.. برف از یک طرف طبیعتا نعمتی است که خداوند به بندگانش ارزانی کرده است و از طرف دیگر عدم احتیاط در فصل زمستان می تواند باعث ایجاد مشکلاتی ازجمله شکستگی ها شود . ما باید احتیاط کنیم تا در فصل زمستان زمین نخوریم یعنی اینکه اولا بوتهای مناسبی داشته باشیم ثانیا از مناطقی عبور کنیم که یخ زده نباشد چون معمولا افتادن و شکستگی روی یخها ایجاد می شود تا روی برف . اگر این موارد را کم کنیم میزان صدمات شکستگی کاهش پیدا می کند .

همچنین عدم احتیاط در رانندگی هم می تواند باعث ایجاد شکستگی شود . بحث پوکی استخوان هم مساله مهمی خصوصا در افتادن هاست . افرادی که به اندازه کافی از لبنیات استفاده نمی کنند و در سنین بالا دچار پوکی استخوان شده اند با ضربه های بسیار آرام و افتادن های بسیار طبیعی دچار شکستگی خواهند شد .

انواع شکستگی ها :

گاهی اوقات شکستگی در حد یک مویه شدن است یعنی استخوان سر جای خودش است و ترکی در استخوان ایجاد می شود که این هم نوعی از شکستگی است و درد شدید اما عوارض کمتری دارد .
نوع دیگر شکستگی آنقدر شدید است که استخوان بصورت کامل جا به جا می شود مثلا اگر ساق دست کسی شکسته شده است این مسئله باعث می شود که استخوان بصورت کامل بشکند (هر دو استخوانی که در این ناحیه وجود دارد) و کامل جا به جا شود ، این نوع شکستگی طبیعتا می تواند عوارض بسیار جدی به دنبال داشته باشد .
شکستگی دیگری که ما آنرا به عنوان شکستگی باز می شناسیم ، شکستگی ای است که ناحیه شکستگی یا سر استخوان ( جایی که شکسته است) به بیرون راه پیدا می کند یعنی عضلات و پوست را پاره می کند و به بیرون راه پیدا می کند . در این نوع شکستگی علاوه بر عوارضی که در نوع قبلی ذکر کردم ، احتمال خطر عفونت بسیار بالاست یعنی عامل عفونی مستقیما وارد جریان خون می شود و یا حتی مستقیما وارد مغز استخوان می شود و ممکن است که عفونت های بسیار شدیدی ایجاد کند .

علایم شکستگی:

چند علامت بسیار مهم در شکستگی ها وجود دارد که یکی از آنها درد است یعنی در محل شکستگی معمولا درد بسیار شدیدی ایجاد می شود که ناحیه شکسته شده نسبت به لمس کردن هم حساس است یعنی اگر به آن ناحیه دست بزنیم درد شدیدی احساس می شود این علامت مهمی است که البته در ضرب خوردگیها و درد گرفتگی ها و برآمدگی ها هم وجود دارد. .
بحث دیگر محدودیت حرکت است یعنی فردی که دچار شکستگی در یکی از نواحی بدنش شده است معمولا توان حرکت دادن آن ناحیه را ندارد یا حتی در انواعی از شکستگی ها که استخوان جا به جا شده به خاطر جا به جا شدن استخوان عضو شکسته را اصلا نمی توان تکان داد .

علامت دیگری که وجود دارد کبودی است . معمولا ناحیه ای که دچار شکستگی شده و ضرب خورده است کبود می شود و ورم می کند یعنی ما یک ناحیه ای داریم که درد ، ورم ، کبودی دارد و قابل حرکت دادن نیست . اگر استخوان جا به جا شده باشد حتی تغییر شکل و تغییر رنگ پوست و دمای پوست را هم می بینیم ، معمولا ناحیه شکسته شده گرمتر می شود و تغییر رنگ می دهد، رنگش هم به کبودی یا قرمزی متمایل می شود.
علائم دیگر، شوک و ... هستند که این موارد تخصصی هستند و معمولا در مراکز درمانی تشخیص داده می شوند .

مراقبت های زمان شکستگی :

بسیاری از عوارضی که در شکستگی ها ایجاد می شود به دنبال بی احتیاطی در زمان انتقال به مراکز درمانی صورت می گیرد یا گاهی به خاطر مراجعه به شکسته بندهاست که تخصص کافی ندارند و ممکن است به عضو شکسته شده آسیب وارد کنند .
نکته اول این است که ناحیه یا عضوی را که دچار آسیب دیدگی شده است(خصوصا اگر شدت شکستگی زیاد باشد و تغییر شکل هم ایجاد شده باشد) باید بی حرکت کنیم وبدون اینکه فشاری به فرد مصدوم وارد شود عضو آسیب دیده را به بخشی از بدن مصدوم ببندیم مثلا دستی را که دچار شکستگی شده را با یک دستمال یا یک پارچه ببندیم که میزان حرکت در زمان انتقال به مراکز درمانی کمتر شود .
در فردی که افتاده است یا دچار حوادث رانندگی و امثال آن شده است باید از تکان دادن های ناگهانی و شدید پرهیز کنیم خصوصا باید نسبت به آسیب هایی که ممکن است به ناحیه گردن یا ستون فقرات وارد شده باشد توجه بیشتری داشته باشیم . برای چنین افرادی بهترین کار این است که با مراکز درمانی تماس بگیریم تا آنها با پرسنل خودشان مریض را جا به جا کنند زیرا جا به جا کردن اینگونه افراد توسط افراد آموزش ندیده ممکن است صدمات بسیار جدی به آنها وارد کند مثل آسیب هایی که در نخاع ایجاد می شود و دیگر قابل درمان نیست مثل فلج شدن اعضای بدن.
در چنین شرایطی بهترین کار این است که وسیله ای مثل تخت را کنار مصدوم بیاوریم و او را با احتیاط و به کمک چند نفر روی تخت بگذاریم (دقت شود ناحیه گردن و ستون فقرات تحت فشار قرار نگیرد) سپس او را با هر وسیله ای که داریم به مراکز درمانی منتقل می کنیم .

توصیه های سازمان آتش نشانی برای روزهای برفی:
با توجه به بارش برف و باران در روزهای اخیر کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران توصیه هایی را در خصوص روزهای برفی برای شهروندان اعلام کرده اند.
* در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.
* از تردد با وسیله نقلیه ی فاقد لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.
* کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگی معابر و کوچه ها حتی الامکان از منزل خارج نشوند.
* به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد می ‌باشد، وسایل گرمایشی منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم کنید.
* به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان را از سرسره بازی در سطح کوچه و خیابان بر حذر دارید.
* پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.
* هنگام پارو کردن برف بام ها، از پرتاب برف بر سطح کوچه و خیابان خودداری کنید و در صورت ضرورت یک نفر به عنوان کنترل کننده و راهنما در محل ریختن برف در نظر بگیرید.
* در روزهای برفی از کوهنوردی اجتناب کنید.
* برای خروج از منزل از سلامت وسیله نقلیه و مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن باشید.
* هنگام خروج از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده نمایید.
* در صورت نقص فنی اتومبیل، آن را به منتهی علیه سمت راست در مکانی مناسب متوقف و برای پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری علائم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهید.
* هنگام عبور از روی پلکان های برف‌ گیر ساختمان ها، پل های عابر پیاده و پل نرده های روی جوی ‌ها با دقت لازم عبور و از دستگیره های کناری حتما استفاده کنید.
* در هنگام رانندگی بر روی سطح لغزنده از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید.
* هنگام پارو کردن برف بام از پرتاب آن بر روی سیم های انتقال برق جدا خودداری شود.
* به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه بام جلوگیری به عمل آید.
* به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور کرده و از تردد درسطح خیابان خودداری کنید.
* در روزهای برفی و یخبندان هرگز از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید.
* هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور نموده و از دویدن خودداری نمایید.
* هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.
* از عبور از سطح یخ زده حوض ‌ها و دریاچه ‌های مصنوعی پارک ها جدا خودداری کنید.

منبع : تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha