سلامت نیوز: بیمار پس از عمل جراحی پیوند عروق كرونر باید به نوع و زمان فعالیتها و نیز نوع تغذیه خود توجه كرده و به توصیه های پزشك عمل كند.

دكتر داوود كاظمی، صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: فرد پس از عمل جراحی عروق كرونر نباید حالت بیمار گونه به خود گرفته و به طور دائمی در رختخواب بسر برد.
وی گفت: فرد باید به توصیه ها و دستورات پزشك خود عمل كرده و خودسرانه هر كاری را انجام ندهد.
كاظمی صالح بیان كرد: فرد می تواند استحمام كرده و كارهای سبك را در منزل انجام دهد و همچنین می تواند برای پیاده روی و دیدار دوستان از منزل خارج شود.

این متخصص خاطرنشان كرد: پیاده روی یك فعالیت خود برای تسریع در روند بازتوانی است البته باید به خاطر داشت كه نباید بیمار خود را   خسته كند و در فواصل فعالیت ها لازم است استراحت داشته باشد.

وی تاكید كرد: بیمار چند هفته بعد از عمل جراحی پیوند عروق كرونر قادر خواهد بود كه مسافتی حدود سه تا پنج كیلومتر را در روز پیاده روی كند كه البته باید از طی مسافت های طولانی در هوای بسیار گرم یا سرد اجتناب نماید.

كاظمی صالح در ادامه افزود: برای افرادی كه مشاغل سبك و كم تحرك دارند به طور متوسط حدود چهار تا شش هفته طول می كشد به سركار خویش باز گردد و در افرادی كه مشاغل سنگین و پركار دارند این زمان طولانی تر خواهد بود و در برخی موارد شخص قادر به بازگشت به شغل سنگین و پركار قبلی خود نخواهد بود.

وی افزود: فرد هر گاه از نظر جسمی آمادگی داشته باشد می تواند رانندگی را از سر بگیرد كه به طور معمول بهتر است چند هفته بعد از ترخیص از بیمارستان صبر كند.

كاظمی صالح به افرادی كه عمل جراحی پیوند عروق كرونر داشته اند توصیه كرد: باید این افراد تنها داروهایی را استفاده كنند كه پزشكشان تجویز كرده و در مواردی مانند علائم عفونت (قرمزی و ترشح محل زخم ها،تب،لرز) افزایش خستگی ،احساس تنگی نفس، افزایش وزن بیش از حد،تغییرات در تعداد و نظم ضربان قلب و یا هر احساس ناراحتی مهم دیگر با پزشك خود تماس حاصل نمایند و همچنین فواصل زمانی ویزیت بعد از عمل برحسب نیاز بیمار و تشخیص پزشك متفاوت است و به طور معمول موقع ترخیص ویزیت مجدد توسط پزشك به فرد وقت داده می شود.

وی افزود: موقع ترك بیمارستان متخصین تغذیه درمورد رژیم غذایی بیمار توضیح های لازم را خواهند داد و به هر حال كم كردن مصرف كلسترول و چربی های اشباع و كاهش مصرف نمك سه محله بسیار مهم در كاهش خطر بیماری عروقی در فرد است و نباید تصور شود كه با انجام عمل پیوند عروق كرونر دیگر هیچ مشكلی نخواهد داشت زیرا در صورتیكه رژیم غذایی رعایت نشود و تغییرات لازم در شیوه زندگی داده نشود،همین عروق پیوندی نیز دچار تنگی و انسداد خواهند شد و همان مسائلی كه ابتدا جراحی پیوند عروق كرونر را در فرد الزامی می ساخت به طور مجدد اتفاق می افتد بنابر این با رعایت رژیم غذایی و جلوگیری از ایجاد اضافه وزن باید مراقب خود باشد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha