یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 41103

اگر مسائل فعلی نظیر تغذیه با شیر مادر، شستن دست ها با آّب و صابون و گندزدایی بهتر آب به طور گسترده انجام شود، مرگ و میر در اثر اسهال( قاتل اصلی کودکان در کشورهای فقیر) می تواند تقریبا به نصف کاهش پیدا کند .


سلامت نیوز: اگر مسائل فعلی نظیر تغذیه با شیر مادر، شستن دست ها با آّب و صابون و گندزدایی بهتر آب به طور گسترده انجام شود، مرگ و میر در اثر اسهال( قاتل اصلی کودکان در کشورهای فقیر) می تواند تقریبا به نصف کاهش پیدا کند .
به گزارش ساینس دیلی،محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا کشف کرده اند که بسته کاملی از مداخلات، شامل: دسترسی به آب پاکیزه و تسهیلات دفع فاضلاب بهتر، مرگ کودکان در اثر اسهال را تا حدود 92 درصد کاهش می دهد و تنها بیش از 24/3 دلار برای هر فرد هزینه در بر دارد و از طرفی به تامین هدف چهارم توسعه هزاره (MDG) ( کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در اثر اسهال تا ⅔ تا سال 2015 ) کمک می کند.   

به گزارش سلامت نیوز نویسندگان این تحقیق با استفاده از مدل آماری LiST (ابزار  نجات از مرگها ) ، زندگی کودکانی را که می توانند به وسیله اجرای 7 مداخله پیشگیرانه (تغذیه با شیر مادر، استفاده از مکمل ویتامین آ، شستن دست ها با آب و صابون، دسترسی به تسهیلات دفع فاضلاب بهتر، منبع آب بهتر، گندزدایی بهتر آب خانگی و واکسناسیون روتاویروس) و سه مداخله دیگر (محلول مایع درمانی خوراكی  یا همان ORS ، مکمل روی و آنتی بیوتیک های مختص اسهال خونی) در 68 کشور در مجموع عامل مرگ و میر 95 درصد از کودکان در اثر اسهال تخمین زدند.
آنها دریافتند که ارتقاء امکان پذیر سطح پوشش کل مداخلات می تواند تا سال 2015 مرگ و میر کودکان در اثر اسهال را با هزینه 0.80 دلار آمریکا برای هر فرد 78 درصد کاهش دهد.
این گزارش می افزاید با این وجود، اگر این کشورها بتوانند تا سال 2015 این بسته مداخلات را در اختیار تمامی شهروندان خود قرار دهند، مرگ و میر در اثر اسهال می تواند تا 92 درصد و با هزینه 24/3  دلار برای هر نفر کاهش یابد که تقریبا جان 5 میلیون کودک را از مرگ نجات می دهد.  
نویسندگان این تحقیق می گویند:" ما با استفاده از مداخلات موجود فعلی نشان دادیم که پوشش بهترآنها ، آمار مرگ و میر در اثر اسهال را بشدت پایین می آورد."     
آنها اضافه می کنند:" برای تامین هدف چهارم توسعه هزاره، باید تا سال 2015،  6/4 میلیون از میزان تقریبی 8 میلیون در سال مرگ و میر کودکان از سال 2008  تاکنون کاسته شود. کاهش مرگ و میر در اثر اسهال تا بیش از 4/1 میلیون در هر سال، کمک بزرگی به تحقق این هدف توسعه هزاره خواهد بود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha