سلامت نیوز‌: حدود 80 درصد از موارد ابتلا به سرطان رحم مربوط به پس از سنین یائسگی و 60 سالگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محمد فرات یزدی انکولوژیست، سرطان رحم را چهارمین سرطان شایع در زنان و اولین سرطان شایع مربوط به سیستم تناسلی زنان دانست و اظهار داشت: با توجه به این موضوع كه هر چه رحم بیشتر درمعرض استروژن قرار گیرد، شانس سرطانی شدن آن افزایش می‌یابد، لذا عواملی همچون سابقه مصرف داروهای استروژنی، شروع قاعدگی در سنین پایین‌تر، ‌تاخیر در یائسگی، ‌درمان با تاموگی فن،‌ چنوزائی،‌ دیابت، ‌سابقه فامیلی سرطان، ‌چاقی و فشار خون از عوامل مستعد كننده بیماری سرطان است.

این انکولوژیست ادامه داد: با توجه به این كه 90 درصد سرطان‌های رحم از نوع "آدنوكارسنیوم" است، لذا تشخیص دیر هنگام و درمان نادرست، ‌می‌تواند به ارگان‌های اطراف رحم مثل تخمدان‌ها،‌ مثانه و استخوان لگن و همچنین ارگان‌های دور دست از جمله ریه،‌ كبد و مغز گسترش یابد. با پیشرفت بیماری و مبتلا شدن سایر ارگان‌های بدن احتمال بروز یرقان،‌ تنگی نفس و انسداد روده نیز وجود دارد.

فرات یزدی مصرف داروهای استروژن پس از یائسگی را در افزایش بروز سرطان رحم موثر دانست و ابراز داشت: خونریزی غیرطبیعی از رحم به خصوص بروز خونریزی و لكه بینی پس از یائسگی، شایع‌ترین علامت این بیماری است؛ به عبارت دیگر خونریزی بیش از حد طبیعی رحم درفرد قبل از سن یائسگی و در هنگام پریود شدن یا خونریزی و لكه‌بینی در فواصل قاعدگی می‌تواند حاكی از بروز سرطان رحم باشد.

وی احساس درد در نواحی زیر شكم و بزرگ شدن بدون دلیل شكم را از دیگر علائم این بیماری ذكر نمود و توصیه كرد در صورت بروزعلائم ذكر شده در سنین پس یائسگی به متخصص مراجعه شود.

این انکولوژیست در ادامه یادآور شد: قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون از شانس ابتلا به این بیماری می‌كاهد.

وی با اشاره به روش‌های تشخیص این بیماری از قبیل معاینه، كورتاژ، سونوگرافی و‌ پاپ‌اسمیر، خاطرنشان كرد:‌ سرطان رحم با مراجعه به موقع، ‌تشخیص سریع و درمان مناسب منجر به بهبودی كامل می‌شود.

فرات یزدی در پایان روش‌هایی همچون عمل جراحی برای برداشتن رحم، رادیوتراپی و‌ شیمی درمانی را از دیگر شیوه‌های درمانی این بیماری ذكر كرد كه براساس پیشرفت بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha