دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 41174
سلامت نیوز: یک متخصص گیاهان دارویی توصیه کرد: برای حفظ تندرستی باید تا حد امکان از خوابیدن در حال گرسنگی، خوابیدن در روز، خوابیدن به پشت، خوابیدن دائم بر روی صورت، خوابیدن زیر نور خورشید و ماه و خوابیدن در زمانهای نامناسب پرهیز کرد.

هادی گلزاری مکمل در گفت وگو با ایسنا، افزود: تعادل در میزان خواب و بیداری برای حفظ تندرستی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی اظهار کرد: زمانی که غذا از معده عبور کرده باشد یعنی حدود سه و نیم ساعت بعد از صرف غذا، بهترین زمان خواب به شمار می‌آید.

وی در ادامه به ارائه دستوراتی پیش از خواب پرداخت و اظهار کرد: پیش از خواب حتی‌الامکان از کار، اعمال مهیج و درگیریهای ذهنی خودداری کنید چرا که باعث اختلال در خواب می‌شود. برای استراحت کامل مغز در خواب باید خون را به سمت پاها سوق داد و برای اینکار یا پاها را گرمتر از سر نگه داریم یا هنگام خواب سر10 تا 15 سانتیمتر بالاتر از پاها باشد در این هنگام خون به سمت پاها حرکت کرده و باعث آرامش می‌شود.

این متخصص گیاهان دارویی ادامه داد: لباس در هنگام خواب باید گشاد باشد تا مانع حرکت خون در رگها نشود، در هنگام خواب حتما باید پوششی روی خود بکشیم چرا که در هنگام خواب سطح بدن سرد می‌شود بنابراین با تغییر دمای اندک امکان بیماری وجود دارد. همچنین لحاف و روانداز نباید سنگین باشد که باعث تعریق شود.

وی در ادامه به توصیف خواب در روز پرداخت و گفت: خوابیدن در روز مضر است چرا که به علت روشنایی هوا خواب عمیق حاصل نمی‌شود و عوارضی مانند بدرنگ شدن پوست، سستی بدن، احساس کسالت، کاهش اشتها و بدبویی دهان ایجاد می‌شود.

گلزاری تاکید کرد: خواب نیمروز در فصل زمستان مضرتر است و باعث ایجاد بیماریهای مرطوب مانند «نزله» می‌شود.

وی درباره خواب دائم به روی صورت اظهار کرد: از خوابیدن دائم به روی صورت باید اجتناب کرد چرا که باعث کاهش جریان خون و چروکیدگی پوست می شود.

گلزاری همچنین عنوان کرد: خواب در زیر نورخورشید به علت تحریک صفرا و افزایش حرارت، می تواند باعث سردرد شود.

وی درباره علت اینکه چرا پس از خوردن برخی غذاها دچار نفخ معده، گاز روده‌ها و تورم شکم و روده‌ها می‌شویم، بیان کرد: دستگاه گوارش با ترکیب ناهمگون غذاها حساس است.

وی توصیه كرد: خوردن نمک در اول و آخر غذا، جویدن یک قاشق کنجد بو داده و یا یک قاشق چایخوری سیاه دانه و همچنین خوردن یک قاشق عسل همراه غذا بسیار مفید است.

گلزاری در ادامه به بیان دلایل احساس کسالت بعد از خواب پرداخت و گفت: فاصله داشتن خواب با شام حداقل سه ساعت و وضو گرفتن قبل از خواب نیز توصیه کلی است.

وی افزود: وضو گرفتن پیش از خواب در دیدن خوابهای معنوی و روحانی و الهام بخش بسیار موثر است همچنین استفاده از روانداز برای همه افراد توصیه می شود و این بستر و روانداز(ملحفه یا پتو) بهتر است از جنس طبیعی (پشم، کتان یا نخ) باشد.

این متخصص گیاهان دارویی اظهار کرد: ترشح هورمونهای مهم تنظیم کننده سیستم داخلی بدن و هورمونهای رشد اطفال و نوجوانان در ساعات آخر شب، آغاز تا طلوع آفتاب به اوج می رسد که اگر در این ساعات بدن بیدار باشد در ترشح این هورمونها خلل ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین زود خوابیدن و زود بیدار شدن (سحرخیزی) اصل مهمی است که متاسفانه در زندگی امروزه جوامع شهری کاملا فراموش شده است.

گلزاری مکمل در پایان اذعان کرد: خوابیدن به روی شکم (دمر خوبیدن) برای ستون فقرات به شدت مضر است و سبب کمردرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha