سلامت نیوز: معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از برگزاری شش كنگره علمی - تخصصی با محوریت اصول و اهداف جمعیت هلال احمر در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی سراسر كشور خبر داد.

محمد حسین جوادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: هدف از برگزاری این كنگره‌ها استفاده از ظرفیت‌های كانون‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به ویژه كانون‌های دانشجویی و طلاب در راستای اهداف عام‌المنفعه، بشردوستانه و ارتقا سلامت و كاهش آلام جامعه است.

وی گفت: بر این اساس امسال برای نخستین بار كنگره‌های علمی در سطح كشور پیش بینی شده است كه یك كنگره به صورت كشوری و 5 كنگره به صورت منطقه‌ ای در پنج نقطه از كشور در اسفندماه سال جاری و بهار سال آینده برگزار خواهند شد.

جوادی افزود: این كنگره در 21 استان شامل مركزی، گلستان،همدان، قزوین، كرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، هرمزگان، اردبیل، زنجان، كردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی برگزار می شود.

وی با اشاره به حضور 800 كانون دانشجویی در سطح كشور اضافه كرد: نگاه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به كانون‌های دانشجویی صرفا نگاه اجرایی و شركت در فعالیت‌ های امدادی نیست بلكه می‌خواهیم به فعالیت‌های هلال احمر در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی هویت بخشیده و در این كنگره‌ها از ظرفیت علمی و تخصصی كانون‌های هلال احمر در دانشگاه‌ها استفاده كنیم.

معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد: این كنگره‌ها فرصتی است برای شناساندن ظرفیت‌های مختلف هلال احمر در دانشگاه‌ها و دانشجویان و مردم عادی می‌بینند هلال احمر در زمینه تولید علم و در راستای اهداف بشردوستانه جمعیت، برنامه توسعه پنجم، استراتژی 2020 و در راستای سند چشم‌انداز كشور هم در جامعه نقش ایفا می‌كند.

وی به تقسیم بندی استان‌ها برای برگزاری كنگره‌ها اشاره كرد و گفت: كنگره نمایش و رقابت ربات‌های نجاتگر با صرفه اقتصادی در حوادث و بلایای طبیعی به میزبانی استان گلستان و با حضور تمامی استان‌ها، كنگره نقش باورهای دینی در كاهش آسیب‌های روانی پس از بلایا  با حضور استان‌های مركزی، همدان، قزوین، كرمانشاه در قم و كنگره حمایت‌های روانی – اجتماعی در بلایا  ( قبل،هنگام و بعد از بلایا ) با حضور استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام در خوزستان برگزار خواهند شد.

جوادی افزود: علاوه بر كنگره های یاد شده، كنگره ' كاروان‌های نیكوكاری، مشاركت اجتماعی و رویكرد اجتماع محور' با حضور استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد و سمنان به میزبانی خراسان رضوی، كنگره' بلایای طبیعی، گروه‌های آسیب‌پذیر، تجارب و آموخته‌ها ' با حضور استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس به میزبانی كرمان و كنگره ' نقش تكنولوژی و فناوری‌های نوین در مدیریت بحران' با حضور استان‌های كردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به میزبانی استان كردستان از دیگر كنگره‌های علمی این معاونت خواهد بود.

وی با اشاره به حضور همه افراد دانشگاهی در این كنگره‌ها گفت: كنگره‌ها فقط با شركت اعضای كانون‌ها برگزار نمی‌شود بلكه ما از ظرفیت كانون‌ها برای برگزاری كنگره در دانشگاه‌ها و مراكز علمی استفاده كردیم، اما پیش بینی‌ می‌شود بخش قابل توجهی از مقالات از طرف اعضا به دبیرخانه‌های كنگره‌ها ارسال شود كه وظیفه داوری مقالات نیز به عهده كمیته علمی است.

نزدیك به 20 دانشگاه‌ و موسسه علمی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، موسسه علمی – كاربردی هلال و دانشگاه پیام نور در اجرای این برنامه سازمان جوانان هلال احمر را یاری می‌كنند و این كنگره‌ها در غالب یك همكاری درون بخشی و برون بخشی اجرا می‌شود.

جوادی با اشاره به برگزاری كنگره‌ها از سوی دانشگاه‌ها استان‌های مختلف نیز گفت: نحوه برگزاری كنگره‌ها به استان‌های مجری واگذار شده و انتظار می‌رود با توجه به ظرفیتشان برنامه را اجرا كنند، البته برنامه‌ ریزی شده تا دربعضی از استان‌ها در كنار كنگره كارگاه‌های علمی هم برگزار شده و در پایان به مقالات بر‌تر جوایزی از طرف سازمان جوانان هلال احمر اهدا ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha