سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بهترین و موثرترین راه کنترل و مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تامین حمایتهای دولتی و قانونگذاری و مشارکت مردم در ایجاد یک حرکت اجتماعی در این خصوص است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی‌اکبر زینالو در آستانه برگزاری همایش "عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت" با بیان اینکه عوامل اجتماعی بین 50 تا 60 درصد بر روی سلامت افراد جامعه اثر گذار است، گفت: سازمان جهانی بهداشت، 10 عامل اجتماعی مهم از جمله آموزش، فقر، بیکاری، مسکن، امنیت غذایی، شبکه‌های اجتماعی، اعتبارات حوزه سلامت و... را در وضعیت سلامت افراد جامعه دخیل و مؤثر می‌داند.

وی افزود: مدیریت و کنترل عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از وظایف حاکمیتی دولتها است و به دلیل جنبه‌های بین بخشی این عوامل باید بیش از یک دستگاه و سازمان مسئول در شناسایی و مدیریت آن نقش ایفا کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همکاری و تعامل دستگاههای مسئول دولتی با نهادهای مردمی، شوراها و گروههای اجتماعی را لازمه ایجاد یک حرکت اجتماعی در کنترل و بهبود عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عنوان کرد.

وی افزود: دولت و مجلس باید تأمین منابع و حمایتهای قانونی ایجاد حرکت اجتماعی برای مدیریت عوامل مؤثر بر سلامت را بر عهده بگیرند و با انتقال مدیریتهای بخشی و استانی به کارگروههای تخصصی در استانها و جلب همکاری گروههای مردمی، تقویت سلامت افراد از طریق تاثیر‌پذیری از عوامل اجتماعی را به شکل اجرایی دنبال کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد که تهیه پیوستهای سلامت برای طرحهای کلان عمرانی و اجتماعی و تخصیص منابع برای ارتقای شاخصهای سلامتی در صنعت و خدمات اقتصادی و اجتماعی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا به سطح قابل قبولی از وضعیت عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دست پیدا کنیم.

وی در خصوص نقش وزارت بهداشت در این زمینه نیز اظهار کرد: بر اساس قانون مترقی برنامه پنجم توسعه، تولیت و پاسخگویی تمامی امور مرتبط با سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت است و این وزارتخانه نیز مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی حوزه سلامت قرار داده و از تمامی ظرفیتهای قانونی و اجرایی در بهبود این شاخصها استفاده می‌کند.

زینالو، از تشکیل دبیرخانه و شورای عالی سیاستگذاری در استان قزوین برای مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در یک سال اخیر خبر داد و عنوان کرد: با حضور نمایندگان تام‌الاختیار تمامی دستگاههای اجرایی و سمن‌ها و شوراهای مردمی استان قزوین، این دبیرخانه با بررسی و مطالعه عوامل اجتماعی و اقتصادی بومی استان که بر روی سلامت افرادی تأثیر گذار هستند، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌های ویژه کوتاه مدت و دراز مدت برای مدیریت این عوامل نموده است.

وی در ادامه بار دیگر بر اهمیت جلب مشارکت مردم و خانواده‌ها در مدیریت عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت تأکید و اظهار کرد: اتصال حلقه‌های مدیریت کلان و سیاستگذاری دولت و مجلس به حلقه‌های اجرایی کوچک در سطح محلات و مناطق روستایی و شهری بهترین و موثرترین راه برای تقویت وضعیت عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت است.

همایش "عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت" هشتم بهمن ماه جاری با حضور مسئولان و پژوهشگران حوزه سلامت توسط سازمان نظام پزشکی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha