چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 41220
سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد گفت: ابتلا به دیابت «بی‌مزه» قابل پیشگیری نیست و فقط باید آن را تشخیص و درمان كرد.

دكتر محسن خوش‌نیت در گفت وگو با ایسنا، افزود: علائم دیابت «بی مزه» مشابه دیابت «شیرین» است چرا كه مبتلایان به دیابت بی‌مزه عطش زیادی دارند بویژه آب سرد به مقدار فراوان می‌نوشند و دفع ادرار آنان زیاد است. افراد مبتلا به دیابت شیرین نیز همین علایم را دارند با این تفاوت كه قند در خون و ادرار مبتلایان به دیابت بی‌مزه افزایش نمی‌یابد.

وی با بیان اینكه افراد به دو دلیل عمده مبتلا به دیابت بی‌مزه می‌شوند، افزود: این بیماران یا دچار اشكال در ترشح هورمون تغلیظ كننده ادرار از غده هیپوفیز خلفی هستند یا این هورمون به علت ابتلا به برخی از بیماری‌های كلیوی تاثیر لازم را بر بدن نمی‌گذارد.

این عضوهیات علمی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: به طور طبیعی پلاسما در كلیه در جریان است و به نفرون‌های كلیوی وارد و مقدار زیادی از آن بازجذب و مقدار كمی از آن به صورت ادرار دفع می‌شود اما اگر این هورمون ترشح نشود یا به خوبی عمل نكند بیشتر پلاسمای وارد شده به كلیه‌ها، دفع می‌شود و به جریان خون باز نمی‌گردد در نتیجه غلظت سدیم خون افزایش می‌یابد.

وی افزود: بیمار در این شرایط به شدت احساس تشنگی می‌كند به گونه‌ای كه شب‌ها به عللی مانند تشنگی یا احساس دفع ادرار از خواب بلند می‌شود علاوه برآن حجم خون او كاهش می‌یابد.

این فوق تخصص غدد با بیان اینكه دیابت بی‌مزه هم علل ژنتیك و هم غیرژنتیك دارد، گفت: اشكال در ترشح هورمون ممكن است علت ژنتیك داشته باشد یا از تغییرات سیستم ایمنی بدن علیه غده هیپوفیز خلفی ناشی شود. مشكلات كلیه هم امكان دارد منشاء ژنتیك یا اكتسابی داشته باشد.

خوش نیت در پایان درباره درمان دیابت بی‌مزه گفت: هورمون ABH در بدن این بیماران ساخته نمی‌شود. در نتیجه مبتلایان به دیابت بی‌مزه می‌توانند این هورمون را به صورت قرص و اسپری روزانه 2 تا 3 بار مصرف كنند تا بیماریشان كنترل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha