کم کاری تیروئید در نوزادان از آن دسته بیماری ها است که برای خانواده ها بسیار نگران کننده است، از آن جهت که بر خلاف دیگر بیماری ها علائم بالینی مشخصی ندارد. همچنین با توجه به آمار بالای ابتلاء به این بیماری در بین نوزادان استان اصفهان، خبرنگار سامانه خبری سلامت نیوز گفتگوی اختصاصی زیر را با سرکار خانم دکترمهین هاشمی پور -فوق تخصص غدد و تغذیه و رشد کودکان- انجام داده است.

کم کاری تیروئید در نوزادان چگونه است و در صورت عدم پیگیری عوارض آن چیست؟
کم کاری مادرزادی تیروئید تنها بیماری است که در صورت درمان زودرس از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می کند و در صورت عدم درمان آن  عوارضی مانند عقب ماندگی ذهنی ،کری غیر قابل برگشت، کوتاهی قد و به تاخیر در بلوغ منجر می شود .
این بیماری در دوره نوزادی هیچ گونه علائم بالینی ندارد و نوزاد به ظاهر سالم است و فقط با گرفتن یک قطره خون از کف پای نوزاد می توان بیماری را تشخیص داد اما حتما باید تا سن سه سالگی درمان کودک را ادامه داد. در این سن با قطع موقت دارو و بررسی آزمایش تیروئید می توان متوجه شد که بیماری موقتی است یا دائمی، البته  این بیماری فقط مخصوص نوزادان نیست و در هر سنی ممکن است بروز نماید .

با توجه به اینکه نوزاد ازشیرمادر تغذیه می کند  چه راههای جهت پیشگیری و کنترل آن وجود دارد؟
تنها راه کنترل بیماری انجام تست غربال گری در دوره نوزادی است و هر چند تغذیه با شیر مادر از بیماری نمی تواند جلوگیری کند ولی تغذیه با شیر مادر در همه نوزادان توصیه می شود. همچنین کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند.

این بیماری زمینه ارثی دارد؟
این بیماری در اکثریت مواقع ارثی است و بیشتر به طور مغلوب به ارث می رسد.

شیوع این بیماری در دختران بیشتر مشاهده شده است یا در پسران، آیا سطح اجتماعی بیمار در ابتلاء به بیماری تاثیر دارد؟
در همه دنیا این بیماری در جنس دختر بیشتر است ولی در 200 هزار نوزادی که تاکنون در شهر اصفهان مورد غربال گری قرار گرفته اند تفاوتی از نظر جنسی وجود نداشته است.
همچنین وضعیت اقتصادی در ایجاد بیماری نقش ندارد ولی ازدواج فامیلی طبق بررسی های انجام شده در کودکان هیپوتیروئید نقش مهمی داشته است.

رابطه ی این بیماری با مادر چگونه است،آیا تغذیه مادر در دوران بارداری موثر است؟
بیماری ارتباطی به مادر ندارد و تغذیه مادر در دوران بارداری نیز نقشی در این بیماری ندارد. ولی استفاده از بتادین به میزان زیاد در زمان زایمان در مادر و نوزاد به خصوص اگر نوزاد نارس باشد می تواند باعث کم کاری موقت تیروئید شود.

کم کاری تیروئید در نوزادان از چند سالگی بروز می کند؟
همان طور که گفته شد کم کاری در نوزادان هیچ گونه علامت مشخصی ندارد، بر طبق آمار 30% شیرخوران درمان نشده در سن 3 ماهگی و 70% در سن یک سالگی علائم بالینی دارند و فقط 10% نوزادان مبتلا در دوره نوزادی علائم بالینی دارند، لذا نباید منتظر ایجاد علائم بالینی در نوزاد باشیم .
که تاکنون با همکاری مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم و مرکز بهداشت استان حدود 200هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند که در این میان نوزادان با کم کاری تیروئید مشکلات قلبی و شنوایی بیشتر بوده است. همچنین اختلالات ساختمانی غده تیروئید در خانواده های این کودکان بیشتر بوده است .
متاسفانه آمار اصفهان از نظر شیوع 4 تا 5 برابر بیشتر از دنیا است به نظر می رسد که با توجه به این که ازدواج فامیلی در اصفهان رایج تر است بروز این بیماری نیز با توجه به ارث مغلوب در اصفهان بیشتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha