چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 41237
سلامت نیوز: عضو گروه مطالعات دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه هم‌اکنون مادران شاغل نمی‌دانند که باید به فریاد فرزندشان برسند یا به فریاد شغلشان، گفت:‌ حمایت‌های لازم از زنان شاغل، تأمین از کار افتادگی زنان و حمایت‌های لازم از زنان در نهادهای قضایی و قانون‌گذاری محورهایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

عزت‌السادات میرخانی که در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی مقاله رسالت مادری، مقاصد، اصول شرعی و معاهدات بین‌المللی را ارائه کرد، در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت:‌ در مقاله خود به بررسی دو سیستم قانون‌گذاری توحیدی و غیر‌توحیدی و جایگاه مادری در این سیستم‌ها پرداختم.

وی افزود: تاریخ بشریت مدیون تلاش مادر است، در مقاصد کلان شریعت، سلامت نسل، نفس، عقل و دین اهمیت بسزایی دارد و تأمین آنها در گروی توان مادر است، یک ملت استوار ملتی است که مادران موفقی داشته باشد.

عضو گروه مطالعات دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه هم‌اکنون عرصه بین‌‌الملل به ویژه کشورهای غربی نقش مادری را تخریب می‌کنند،‌گفت: در گذار از سیستم سنتی به مدرن جایگاه مادری مورد تهدید قرار گرفت به‌گونه‌ای که نسل فعلی و آینده با چالش‌‌های تربیتی به جهت خلأ ایفای نقش مادری مواجه می‌شوند.

میرخانی ادامه داد: در پروتکل‌های صهیونیستی تأکید شده است اگر می‌‌خواهیم نسل‌ آینده را تحت سلطه خود قرار دهیم باید خانواده را تخریب کنیم و محور اصلی خانواده که مادر است باید هدف قرار بگیرد.

تفکرات غرب: زن چه زمانی از شر نقش بیولوژیک و مادری رها می‌شود

وی بیان کرد: پیشکسوتان اندیشه‌های اومانیسم مطرح می‌کنند که زنان چه زمانی از شر نقش بیولوژیکی و مادری که طبیعت بر عهده آنها قرار داده خلاص می‌شوند، با وجود این تهدیدها نماد تفکر دینی آن‌گونه که شایسته جایگاه مادری است بررسی نشده است بنابراین نسبت به جایگاه مادری عوارضی ایجاد شد که خانواده را نیز تحت تأثیر قرار داد به‌گونه‌ای که ارزش‌های سابق و روابط عاطفی در خانواده‌‌ها تضعیف شد.

عضو گروه مطالعات دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به جایگاه مادری در دو سیستم قانون‌گذاری توحیدی و غیر توحیدی گفت: در سیستم توحیدی یک لایه عرضی قانون‌گذاری وجود دارد،حقوق و تکالیفی که شریعت تعیین کرده دارای پشتوانه هستند به‌گونه‌ای که پشت هر حکمی، علتی وجود دارد اگر می‌خواهیم مقاصد کلان ، میانی و ابتدایی اسلام را در نظام خلقت تأمین کنیم باید هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد و اگر جایگاه مادری را دقیقاً در جایگاه ریشه‌ای خود قرار ندهیم فقط مادر دچار آفت نمی‌شود بلکه نسل‌های آینده نیز دچار آسیب می‌شوند.

زندگی مادی و ترجیح تمایلات فردی مادران در نظام‌های غیرتوحیدی

میرخانی تصریح کرد: در مقابل نظام توحیدی نظام غیر توحیدی یا همان کفر وجود دارد تبیین جایگاه مادری در این نظام دارای اصولی همچون مادی‌گرایی،‌ فردگرایی، کثرت‌گرایی و سلطه گرایی است در‌نتیجه مادر در جایگاه ارزشی خود قرار نمی‌گیرد و زندگی مادی و تمایلات فردی برایش مهم می‌شود.

وی اضافه کرد: مکاتبی مانند فمنیسم به شدت جایگاه مادری را تخریب و آن را تحقیر می‌کنند داعیه‌داران حقوق بشر با هدف استفاده ابزاری از زن موضوعاتی همچون آزادی را مطرح می‌کنند تا بتوانند در جهت سیاست‌گذاری‌های خود از زن استفاده ابزرای کنند و هویت‌های ارزشی که مادر باید به نسل‌های بعدی منتقل کند را از او گرفته‌اند.

مادری ارزشمند‌ترین شغل است، ساختن انسان؛ کار مادر

عضو گروه مطالعات دانشگاه تربیت مدرس افزود: مادری ارزشمندترین شغل است چرا که کار یک مادر ساختن انسان است بنابراین باید بیشترین سرمایه‌گذاری را در این بخش انجام دهیم چرا که اگر به فریاد مادران نرسیم آنها ابعاد زندگی مادی را به زندگی معنوی ترجیح داده در نتیجه از ایفای وظیفه اصلی خود یعنی نقش مادری بازمی‌مانند و به اهداف مادی مد‌نظر نیز دست نمی‌یابند.

افزایش حمایت از مادران در نهادهای قضایی و قانون‌گذاری

میرخانی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در تکریم مادر و تبیین وظایف و رسالت‌های مادری از طریق آموزش در مقاطع مختلف حتی دانشگاه و حوزه گفت: حمایت مادی لازم از مادران به‌ویژه زنان خانه‌دار، تأمین بیمه نقص عضو و از کار افتادگی زنان، ارزش‌گذاری خانه‌داری و حمایت‌های لازم از مادران در نهادهای قضایی و قانون‌گذاری محورهایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مادر شایسته فردی است که ضرورت‌ها و نیازهای زندگی را احساس کرده و میان آنها توازن ایجاد می‌کند، فرزندان در سنین کودکی بیشترین نیاز را برای حضور مادر در کنارشان احساس می‌کنند اگر یک انسان در دوران کودکی نیازهای عاطفی‌اش پاسخ داده نشود در سنین بزرگسالی رشد عقلی مناسبی پیدا نمی‌کند.

‌عضو گروه مطالعات دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مادر شاغل باید بداند لحظاتی را که در کنار کودک است چگونه به نیازها و عواطف او پاسخ بدهد، عنوان کرد: هم‌اکنون مادران نمی‌دانند که باید به فریاد فرزندشان برسند یا به فریاد شغلشان؟

میرخانی ادامه داد:‌ اسلام اگر مسئولیت تأمین اقتصادی زندگی را به زن تحمیل نمی‌کند به دلیل این است که نمی‌خواهد مادر و خانواده دچار ضرر شوند؛ اگر حمایت‌های خوبی از مادران خانه‌‌دار صورت بگیرد و بیمه آنها را تأمین شود دیگر کمتر مادری است که خانواده و فرزند خود را آزار داده و به سر کار برود.

وی اضافه کرد: این روزها مادران شاغل از مادری کردن لذت نمی‌برند برای اینکه مرتب دغدغه رسیدگی به خانه و شغل خود را دارند بنابراین باید با فراهم کردن تسهیلات لازم فرصت مادری کردن و لذت از کنار مادر بودن را به زنان و فرزندان آنها بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha