چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 41243
سلامت نیوز: یك متخصص بیماری های چشم گفت: آب مروارید و آب سیاه از عوارض مصرف خودسرانه قطره بتامتازون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دكتر جوادی متخصص بیماری های چشم ضمن هشدار در خصوص مصرف خودسرانه قطره بتامتازون گفت: قطره بتامتازون از جمله قطره هایی است كه مردم آن را بدون نسخه برای خود تجویز می كنند در حالی كه اگر بدانند مصرف خودسرانه این قطره می تواند عوارضی مانند آب مروارید و آب سیاه داشته باشد، به طور حتم در مصرف آن احتیاط بیشتری می كنند.

وی افزود: بسیاری از افراد به هنگام بروز هر نوع مشكلی در چشم خود به قطره بتامتازون متوسل می‌شوند و به مدت طولانی از آن و تركیبات مشابه آن، استفاده می‌كنند ولی لازم به توضیح است، در صورتی كه از این قطره بیش از 14 روز و حداكثر بیشتر از یك ماه استفاده شود، بایستی در انتظار عوارض ناخواسته آن نیز بود كه در برخی مواقع با عوارض بسیار جدی همچون افزایش فشار چشم، آب مروارید و آب سیاه مواجه می‌شوند.

دكتر جوادی تأكید كرد: برای همین به بیمارانی كه این مشكلات را با قطره‌ها دارند توصیه می‌شود حتما به پزشك اطلاع دهند و در مورد استفاده از قطره‌ها قدری با احتیاط‌تر عمل كنند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه در خصوص قطره های استریل چشمی گفت: بسیاری از افراد به هنگام بروز مشكلات چشمی از قرمزی گرفته تا تورم، سوزش، آبریزش خود درمانی را شروع می‌كنند و حتی به اطرافیان نیز توصیه می‌كنند كه از این قطره‌ها استفاده كنند.

وی افزود: تمامی قطره‌ها دارای دو قسمت نگهدارنده و ماده موثره هستند كه تماما به صورت استریل تهیه می‌شوند. بنابراین وقتی روی قطره‌ای نام «استریل» حك می‌شود، باید دید كه این قطره شامل چه ماده موثره‌ای است چرا كه عمده حساسیتی كه برای چشم اتفاق می‌افتد، مربوط به ماده نگهدارنده قطره است.

دكتر جوادی خاطرنشان كرد: استریل بودن قطره دلیل به مفید بودن آن برای همه افراد نیست و وقتی فردی به قطره‌ای حساسیت پیدا می‌كند، احتمال این كه به بقیه قطره‌ها هم از طریق همان ماده (نگهدارنده)‌ حساسیت پیدا كند هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha