سلامت نیوز: هنوز کابوس کشته‌های به جامانده از هوو از یاد نرفته است که این بار بر اساس جدیدترین آماری که فرماندهی پلیس راه کشور اعلام کرده، اتوبوسهای مسافربری بین شهری با 217 تصادف در 120 روز و به کام مرگ کشاندن 109 نفر به ارابه های مرگ جدید جادههای کشور تبدیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تنها چند کیلومتر به انتهای اتوبان زنجان - قزوین و رسیدن به مقصد باقی مانده است که در یک چشم برهم زدن کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و اتوبوس واژگون می شود. در حادثه ای که تنها به علت بی توجهی راننده به جلو و سرعت زیاد رخ داد هشت مسافر جان خود را از دست داند. این تنها یکی از 217 حادثه رانندگی اتوبوس های مسافربری از ابتدای مهرماه تا 25 دیماه است. تصادفاتی که جان بیش از صد هموطن را گرفته و صدها نفر را نیز مجروح کرده است.

صلاحیت سیزده هزار و 700 راننده تائید نشد


در حالیکه بیش از 168 هزار راننده در ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری در کشور فعالیت می کنند، عملکرد بسیاری از آنها از سوی پلیس کنترل نمی شود و تنها در اوایل سالجاری پس از گذشت 32 سال، نخستین تست سلامت و صلاحیت رانندگان در کشور اجرا شد. تستی که براساس آن صلاحیت سیزده هزار و 700 نفر تائید نشد. همچنین در این تست مشخص شد 89 درصد رانندگان دارای اختلالات بینایی، 18 درصد اختلال شنوایی، 10 درصد دارای فشار خون، 4 درصد دیابت و 48 درصد اضافه وزن هستند و 91 درصد از رانندگان حمل و نقل عمومی دخانیات مصرف می کنند.

به گفته سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور از این پس دیگر هر راننده ای نمی تواند در جاده ها رانندگی کند و تنها افرادی مجاز به رانندگی در جاده ها با خودروهای عمومی هستند که کارت سلامت و صلاحیت داشته باشند. کارتهایی که با انجام تست های سلامت، اعتیاد و وضعیت جسمانی صادر می شود.

برخی رانندگان زیر آبی می روند

ثبت ساعت در دفترچه های مخصوص رانندگان مهمترین ابزار پلیس برای کنترل اتوبوس ها است. رانندگان تنها مجاز به 8ساعت رانندگی در روز هستند و در مسیرهای بیش از هشت ساعت باید راننده کمکی حضور داشته باشد. پلیس علاوه بر دفترچه های ثبت ساعت با صفحات ویژه و دستگاههای ثبت سرعت اتوبوس ها را کنترل می کند اما برخی رانندگان با دستکاری صفحه های سرعت مرتکب تخلفات حادثه ساز می شوند.


 آنطور که فرمانده پلیس راه به مهر می گوید متاسفانه برخی از اتوبوس ها همچنان از صفحه های ثبت سرعت استفاده می کنند اما با دستکاری کیلومترشمار خودرو با سرعت های غیرمجاز در جاده ها رانندگی می کنند. البته با تغییر دفترچه های ثبت ساعت به دو رنگ آبی و قرمز رانندگان قانونمند از رانندگان متخلف که دارای تصادف منجر به مرگ و جرح هستند جدا می شوند.

رانندگان حرفه ای نیستند

در این میان اما پلیس راه نظارت کم خود را تنها عامل بروز تصادفات نمی داند و معتقد است رانندگان حمل و نقل عمومی حرفه ای نیستند و قدرت خطر پذیری ندارند. متاسفانه سازمان راهداری توجه کافی را در انتخاب رانندگان ندارد و افرادی که ادعای حرفه ای بودن دارند در یک پیچ جاده نمی توانند بپیچند و دهها نفر را به کام مرگ می برند.

قانون جدید تاثیری در کنترل متخلفان ندارد/ از رانندگی محروم می کنیم


اگرچه پلیس راه معتقد است با اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی شاهد کاهش تصادفات و تلفات در 8 ماهه اخیر هستیم اما تصادفات حمل و نقل عمومی به ویژه مسافربری افزایش چشمگیری یافته است. از ابتدای مهرماه تا پایان دی ماه 109 نفر جان خود را از دست دادند. در حالیکه 478 نفر به علت شدت تصادفات مجروح شدند. در تصادفات اخیر 32 نفر به علت واژگونی اتوبوس ها که ناشی از خستگی رانندگان بود جان خود را از دست دادند. در این میان پلیس راه معتقد است محرومیت رانندگان و پانچ گواهینامه آنها یکی از مهمترین ابزارهای پلیس برای کنترل رانندگان متخلف است.

با وجود وقوع دو تصادف در تعطیلات اخیر هنوز هیچکس توانایی کشیدن ترمز اتوبوس های متخلف که هر کدام 40 نفر را جابه جا می کنند، ندارند. البته دستگاههای مسئول همانند سازمان راهداری نیز در انتخاب رانندگان قانونمدار کاستی های بسیاری دارد. راننده ای که پس از چند سال فکر می کند تمام جاده را چشم بسته رانندگی می کند اما در اثر یک غفلت جان بسیاری را به خطر می اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha