چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 41263
سلامت نیوز: پژوهشگران هشدار دادند که تشنگی و حتی کم شدن بسیار اندک آب بدن زنان، بر خلق وخو و وضعیت روانی آنها تاثیر منفی می‌گذارد و آنان را خسته و عصبی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، پژوهشگران در تحقیقات پزشکی خود هشدار داد که این وضعیت همچنین بر قدرت تمرکز زنان اثر منفی برجای می گذارد.

در این تحقیقات نزدیک به 25 زن سالم که بدن آنها با کمبود بسیار اندک آب مواجه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگران مشاهده کردند که وضعیت خلق و خوی آنها تغییر کرد و بر میزان خستگی و عصبی شدن آنها افزوده شد که پیش درآمدی بر ابتلا به سردرد به شمار می رود.

پژوهشگران درباره تشنگی و کم شدن آب بدن هشدار داده و گفتند: انسان وقتی احساس تشنگی شدید می کند، آب می نوشد که این یک اشتباه شایع در بین بسیاری از افراد است زیرا تشنگی شدید وقتی احساس می شود که بدن وارد نخستین مرحله کم آبی شده است.

از این رو، پزشکان توصیه می کنند لازم است افراد برای حفظ سلامتی و کارکرد خوب بخشهای حیاتی بدن به طور منظم در فاصله های زمانی نزدیک  بدون منتظر ماندن برای احساس تشنگی، آب بنوشند.

بیش از 60 درصد ساختمان بدن انسان از آب تشکیل شده است و مقدار آب موجود در بدن باید همیشه در حدی متعادل، ثابت بماند.

انسان شاید چند هفته بدون غذا زنده بماند، اما بدون آب بیش از چند روز دوام نمی آورد.

آب ترکیب ضروری و اصلی تمام بافت‌ ها است و حلالی است که مواد ضروری برای فعالیت سلول ‌ها در آن حل می‌شوند و در حقیقت، موادی که در خود حل کرده را در بدن انتقال داده و از طریق خون و مایع بین سلولی در اختیار سلول‌ ها قرار می‌دهد.

به عبارت دیگر، آب نقش مهمی در ساختمان و عملکرد سیستم گردش خون دارد.

واکنش‌ های حیاتی داخل بدن نظیر هضم و جذب، دفع مواد زاید و بسیاری اعمال دیگر بدون وجود آب انجام نمی شود.

آب همچنین مواد زاید حاصل از متابولیسم موادغذایی را که گاهی نیز حالت سمی دارند - مانند اوره که حاصل متابولیسم پروتئین در بدن است- از بدن دفع می کند.

یکی دیگر از کارکردهای قابل توجه آب در بدن، نقش موثر آن در تنظیم بدن است به گونه ای که با تبخیر یک لیتر آب از راه عرق کردن، حدود 600 کیلوکالری حرارت از بدن خارج می‌شود و این امر یک فرآیند دفاعی در مقابل گرمای محیط است.

70 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد و بدن برای عملکرد درست، روزانه به 1 تا 7 لیتر آب نیاز دارد که البته این میزان آب به مقدار فعالیت بدن، دمای هوا، رطوبت و دیگر عوامل بستگی دارد.

به طور کلی، نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب برای همه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha