سلامت نیوز: مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: در کلیه کلان شهرها از جمله تهران، خودروها عامل 70 تا 80 درصد آلودگی هوا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، صدر الدین علیپور  با بیان این مطلب اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته انجام معاینه فنی به صورت سالانه تعیین شده و به عنوان یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه کارهای کاهش آلایندگی خودورها مورد توجه و تاکید قرار دارد.

وی با بیان اینکه قانون معافیت 5 ساله خودروها از مراجعه به مراکز معاینه فنی، سبب کاهش روند مراجعات به مراکز معاینه فنی در تهران شده است گفت: کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی خلاف دستور العمل های کارشناسی است، این در حالیست که تا 4 سال آینده 20 میلیون خودرو فعال در کشور خواهیم داشت که از این میزان 10 میلیون خودرو در تهران فعال خواهند بود و در واقع قانون معافیت 5 ساله خودروها برای دریافت معاینه فنی، سهم قابل توجهی در تشدید آلودگی هوا خواهند داشت.

مدیر علمل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در حال حاضر خودروهای مطابق با استاندارد یورو 2 در کشور تولید می شوند اما با توجه به عدم تعویض برخی از قطعات همان استاندارد را هم پس از مدتی از دست می دهند .

وی خاطر نشان کرد: قطعات و تجهیزاتی برای کنترل آلایندگی در خودرو گنجانده شده که از جمله آنها می توان به قطعه مبدل کاتالیستی اشاره کرد. این قطعه ها از آلیاژ های خاصی تشکیل می شود که می توانند کنترل کننده گازهای آلاینده هوا باشند.

علیپور افزود: قطعاتی که برای کنترل آلایندگی در خودروها نصب می شوند، طی 2 سال یا پیمایش 60 تا 80 هزار کیلومتری کارایی خود را از دست می دهد. ضمن اینکه اگر کیفیت سوخت مطلوب نباشد این اتفاق زودتر رخ خواهد داد، چنانچه گاهی اوقات این قطعه زودتر از یک سال کارایی خود را از دست می دهند. در چنین شرایطی، خودرو ها به استاندارد 1504 بازمی گردند. یعنی میزان آلایندگی آن ها حدود 10 برابر افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل باید قعطات مور نیاز مانند قطعه کاتالیست در دسترس باشند و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرند تا به راحتی قابل تعویض باشند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی هرچه سریعتر اصلاح شود تا بیش از این شاهد تشدید آلودگی هوا و بحرانی شدن میزان آلاینده ها در هوای کلان شهرهای کشور نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha