سلامت نیوز: مصرف آمفتامین در سنین جوانی سلول‌های مغز را از بین می‌برد که دیگر جایگزینی برای آن وجود ندارد. مصرف آن در سنین پایین در مواردی باعث آلزایمر زود هنگام نیز شده است.

دکتر مهدی کریمی، روانپزشک در گفتگو با سینا در خصوص مصرف آمفتامین به ویژه در جوانان خاطرنشان کرد: «شایع‌ترین مواد مخدری که در کشور ما بسیار رواج دارد مصرف آمفتامین است.» وی افزود: «در کشورهای اروپایی نیز بعد از حشیش، سوءمصرف مواد آمفتامین در رده دوم قرار دارد.»

مهدی کریمی افزود: «اگر چه مواد آمفتامین از سال‌ها قبل به عنوان دارو به بیماران تجویز می‌شد ولی در حال حاضر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود بلکه تنها در موارد خاصی مثل بیش فعالی، حملات خواب و برخی از افسردگی‌های مقاوم به درمان ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

وی به دلایل استفاده نااآگاهانه این ماده اشاره کرد و گفت: «این ماده به دلیل حالت خوشحالی، افزایش انرژی و آگاهی به صورت کاذب و کاهش خواب مصرف می‌شود که در کل باعث وابستگی می‌شود.»

این روانپزشک خاطر نشان کرد: «محصلین و دانشجویان و افرادی که مدت طولانی در شبانه روز رانندگی می‌کنند ممکن است از این ماده خطرناک که به صورت کاذب باعث افزایش آگاهی می‌شود، استفاده کنند.»

وی در خصوص عوارض این ماده نیز اظهار داشت: «اختلال جهت یابی وحافظه، اختلال توهم، خیانت، سوءظن، بدبینی، پرخاشگری، اختلالات خلقی، اختلال جنسی وخواب از عوارض مصرف آمفتامین است. همچنین اگرچه فرد ممکن است در دوره‌ای شاد و سرحال باشد و احساس توانمندی کند ولی در مرحله بعدی دچار افسردگی و ناامیدی می‌شود که حتی در مواردی منجر به خودکشی نیز شده است.»

مهدی کریمی افزود: «همچنین اختلال اضطرابی، هراس، تپش قلب، درد قفسه سینه، سردرد و سرگیجه، احساس دیوانه شدن و مردن از دیگر عوارض مصرف آمفتامین است.»

وی با اشاره به آنکه مصرف این ماده در خانم‌ها نیز در حال افزایش است، گفت: «بسیاری از خانم‌ها برای کاهش وزن از این ماده استفاده می‌کنند. در حقیقت اگر چه مصرف آن
ممکن است باعث کاهش وزن شود ولی از طرفی مغز انسان را کوچک و سلول‌های مغز را نیز از بین می‌برد ودر دراز مدت نیز می‌تواند باعث آلزایمر شود.»

کریمی یادآور شد: «علائم جنون جوانی از ۱۵ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شود که مصرف آمفتامین در این سنین سلول‌های مغز را از بین می‌برد و دیگر جایگزینی برای آن وجود ندارد.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «اگر فرد برای بهبود بیماری سریعا اقدام کند می‌تواند از عوارض پیش روی آن جلوگیری کند؛ چرا که بیش از ۵۰ درصد از افرادی که
آمفتامین مصرف می‌کنند نمی‌توانند این ماده را ترک کنند و این وابستگی روز به روز در این افراد بیشتر می‌شود. بنابراین افرای که انگیزه کافی برای ترک کردن آن را دارند و از حمایت خانوادگی بهره می‌برند احتمال موفق شدن در آن‌ها بسیارزیاد است.»

مهدی کریمی در پایان گفت: «جلوگیری از مصرف آمفتامین نیازمند فعالیت گسترده‌ای است بنابراین خانواده‌ها با کمک مشاوره می‌توانند از سنین کودکی و نوجوانی شروع به آموزش فرزندان کنند. در عین حال رسانه‌های گروهی، روزنامه ومجلات می‌توانند با آموزش صحیح از شیوع این ماده خطرناک جلوگیری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha