تمرکز تصویری به عنوان یکی از حرکات مدیتیشن در افزایش قدرت حافظه بسیار موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،الهام آبنیکی کارشناس ارشد روانشناسی، در جریان برگزاری سلسله کارگاه‌های مدیریت بحران که به همت جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران برگزار شد در خصوص اهمیت ریلکسیشن و مدیتیشن گفت: با توجه به اینکه در دنیای امروز با تنش‌های مختلفی روبرو هستیم که هر کدام به صورت ناگزیر اضطراب را در پی دارد و همگی در قابلیت اجرایی فعالیت‌های روزانه ما موثر هستند، باید به دنبال راهی برای کاهش استرس خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موثرترین این راهها انجام حرکات ریلکسیشن (Relaxation) و مدیتیشن (Meditation) است، افزود: در واقع انجام این حرکات یک ورزش روانی تلقی می شود که کاهش اضطراب و ترس ، کاهش میزان فراموشی و افزایش قدرت حافظه ، یادگیری و قدرت عملکرد و ایجاد انگیزه را به همراه دارد که نتیجه این امر پیشرفت تحصیلی، شغلی و خانوادگی در زندگی خواهد بود.

وی در خصوص تعریف هر یک از این حرکات گفت: مدیتیشن یعنی آرامش فکری و ذهنی افراد و ریلکسیشن آرامش جسمی و عضلانی آنان است همچنین یک حرکت Relaxation هنگامی موثر خواهد بود که همراه با حرکات Meditation انجام پذیرد. بنابراین این دو حرکت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

آبنیکی در ادامه، آموزش نحوه تنفس عمیق و صحیح، قدم زدن، آموزش تمرکز فکری به صورتی که فرد در ابتدا تمام افکار گذشته خود را کنار گذاشته و در حالت آرامش به کلمه ای که دوست دارد می اندیشد، همچنین تمرکز تصویری را از نمونه حرکات مدیتیشن عنوان کرده و ادامه داد: در حرکت تمرکز تصویری، فرد عکس منظره یا شی را به مدت چند دقیقه مشاهده كرده و سپس چشمان خود را می بندد و جزئیات تصویر را مرور می‌کند که تکرار این حرکات باعث خواهد شد تا هربار به جزئیات بیشتری پی ببرد، در نتیجه این حرکت در افزایش قدرت حافظه او بسیار موثر خواهد بود.

وی هدف از انجام حرکات ریلکسیشن را نیز تسلط آگاهانه بر روی قدرت انقباض عضلات در هنگام استرس عنوان کرده و افزود: حرکات ریلکسیشن و مدیتیشن برای افراد بالاتر از سنین نوجوانی مناسب است و مراحل ابتدایی آن لزوما باید تحت نظر روانشناس و توسط وی آموزش داده شود.

آبنیکی در پایان وجود فضای آرام و بدون محرک‌های عصبی با نور کم و آرامش بخش را برای انجام حرکات ریلکسیشن و مدیتیشن لازم ذکر کرده و تصریح کرد: بهترین زمان برای انجام حرکات مدیتیشن ، مرحله آلفای خواب است که جزء مراحل ابتدایی خواب به شمار می رود و فرد در حالت بیدار خوابی قرار دارد همچنین زمانی که فرد در حال انجام حرکات ریلکسیشن است، فرصت مناسبی برای مدیتیشن نیز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha