در هر لحظه، افسردگی شش درصد مردان و 18 درصد زنان را در جمعیت عمومی مبتلا می‌كند و 30 درصد بیماران قلبی از افسردگی رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دكتر همایون امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پژوهشی آورده‌ است: در دو مطالعه، افرادی بدون سابقه شناخته شده بیماری قلبی عروقی به مدت 12 سال پیگیری شدند در هر دو مطالعه، سابقه افسردگی با افزایش خطر بیماری ایسكمیك قبلی ارتباط داشت. افسردگی با پروگنوز بدتر پس از MI ارتباط دارد، صرفنظر از اینكه افسردگی پیش از حمله یا پس از آن تشخیص داده شود.


چند مكانیسم برای توجیه آسیب‌پذیری قلبی و عروقی در افسردگی توضیح داده شده است كه مهمترین آنها افزایش كورتیزول، تغییر عملكرد سیستم اتونوم و افزایش فعالیت پلاكتی هستند.


تشخیص افسردگی بعد از یك مساله قلبی گاه مشكل است چون بسیاری از علائم جسمانی افسردگی مانند خستگی و اشكال در اشتها و خواب بدلیل بیماری طبی نیز رخ می‌دهد بنابراین بایستی بیشتر به علائم دیگر مانند خلق افسرده، anhedonia ، گوشه‌گیری اجتماعی، ناامیدی، درماندگی و احساس گناه ... توجه کرد و به هر حال شواهد كافی وجود ندارد كه درمان افسردگی لزوماً پروگنوز بیماری قلبی را بهبود می‌بخشد معهذا درمان افسردگی به دلیل بهبود خلق و بهبود كیفیت زندگی توصیه می‌شود.


در موارد خفیف می‌توان از روان درمانی همانند رفتار درمانی شناختی یا روان درمانی بین فردی به تنهایی استفاده کرد ولی در موارد متوسط تا شدید درمان دارویی معمولاً نیاز است. در این موارد معمولاً داروهای ضد افسردگی مهار كننده اختصاصی بازجذب سروتونین (SSRIS) به دلیل حداقل عوارض قلبی عروقی بعنوان انتخاب اول توصیه می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha