سلامت نیوز: قائم‌مقام وزارت بهداشت و حوزه بین‌الملل گفت: بیشترین اپیدمی در حوادث بیماری‌های عفونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ محمد حسین نیکنام در پنجمین کنگره بین‌المللی بهداشت،‌ درمان و مدیریت بحران در حوادث و بلایا به همت سازمان بسیج جامع پزشکی در مرکز‌ همایش های بین المللی رازی برگزار شد اظهار داشت: کشور ما در منطقه بلاخیزی قرار دارد و تعامل و هماهنگی در زمینه مقابله با حوادث با کشورهای دیگر و سازمان ملل و به خصوص کشورهای همسایه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:‌ موضوع مدیریت بحران در زمینه ارائه خدمات انساندوستانه به عنوان یک موضوع بسیار مهم مطرح است و هفته گذشته نیز در مجمع سازمان بهداشت جهانی روی این مسئله بحث و گفتگو شد.

قائم‌مقام وزارت بهداشت و حوزه بین‌الملل ادامه داد: بر اساس گزارشها و آمارها در ۱۰ سال گذشته هر سال میانگین ۷۰۰ حادثه طبیعی و دست‌ساز بشر گزارش می‌شود و سالانه نیز ۲۶۸ میلیون نفر تحت تاثیر این حوادث قرار می‌گیرد.

نیکنام بیان داشت: در سال ۲۰۱۰ در ۳۲ کشور جهان حوادثی رخ داد که اقدامات کمک‌رسانی جهانی برای آنان صورت پذیرفت.

وی تصریح کرد: هم‌اینک مهمترین اپیدومولوژی در حوادث بیماریهای عفونی است و بیماری‌های غیرواگیر نیز به طور فزاینده‌ای در لیست مرگ حادثه‌دیدگان مشاهده‌ می‌شود.

قائم‌مقام وزارت بهداشت و حوزه بین‌الملل بیان داشت:‌ در زمینه کمک‌های جهانی در مبحث حوادث افزایش نیروهای انسانی و اجرای دستورالعمل‌های ملی بهداشتی باید بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد و براساس بازدهی سازمان‌های بین‌المللی که در کمکهای بشردوستانه در حوزه سلامت فعال هستند تلاش است تا ریشه اصلی نواقص کمک‌رسانی در حوادث به خصوص بعد از حوادث پاکستان و هائیتی که شاهد آن بودیم برطرف شود.

نیکنام با بیان اینکه قرار بر این است تا نواقص کمک‌رسانی در حوادث به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد افزود: فعالیت سازمان بهداشت جهانی نیز به عنوان وظیفه اصلی بخش سلامت تعریف می‌شود که در این کنگره نیز محور اصلی بر این زمینه تاکید دارد که در سازمان بهداشت جهانی نیز از سال ۲۰۰۳ نیز سنگ‌بنای این مسئله را به طور اختصاصی بر روی هماهنگی در امداد‌رسانی گذاشته است.

وی افزود: بر این اساس مصوب شده است تا برنامه هایی طراحی شود تا در امر امداد‌رسانی هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد که از آن جمله می توان به حضور و نقش سازمان جهانی غذا برای حضور در مناطقی که امکانات و داروهای مورد نیاز برای ذخیره و تقسیم‌بندی در مناطق مختلف جهان برای ارسال کمک‌های امدادی صورت پذیرد.

نیکنام با اشاره به ایجاد یک دبیرخانه و عضویت ۴۰ مجموعه غیردولتی و بین‌المللی که در زمینه کمک به آسیب‌دیدگان فعالیت می‌کنند و همچنین انعقاد تفاهمنامه ای در این زمینه اشاره کرد و افزود: خط مقدم در حوادث خود کشورها هستند و طراحی ها به صورتی است که در مواقع حوادث سازمان‌های متعدد کمک‌رسان بتوانند با هماهنگی لازم اقدامات خود را به طور کامل انجام دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حادثه هائینی در سال ۲۰۱۰ و سیل پاکستان نیز ما شاهد حضور ۳۰۰ آژانس کمک‌رسان بودیم که این مسئله هر چه بیشتر مبحث هماهنگی‌ها بین آژانس های کمک رسان را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha