یک آنكولوژیست گفت: در صورت پیشرفت بیماری سرطان حنجره گاهی پزشك مجبور به برداشتن كامل عضو، خصوصاً جعبه صدا می شود برهمین اساس بیمار قادر به سخن گفتن به شیوه معمول نیست و آموزش صحبت كردن به وی با روش جدید اهمیت زیادی دارد.

دكتر محمود صداقت به باشگاه خبرنگاران گفت: در جراحی حنجره ممكن است تمام حنجره یا تنها قسمتی از آن برداشته شود و در هر كدام از این عمل ها پزشك یك حفره در قسمت جلوی گردن ایجاد می كند كه این عمل تراكئوستومی نام دارد.
وی افزود: اگر تنها قسمتی از حنجره مثلاً یك تار صوتی برداشته شود، سوارخ موقتی است و به زودی ترمیم می شود، آنگاه بیمار قادر به سخن گفتن یا تنفس به شیوه معمول خواهد بود اما اگر تمام حنجره برداشته شود بیمار باید تا پایان عمر از طریق سوراخ ایجاد شده صحبت كند و یا عمل تنفس را انجام دهد.
صداقت آموزش چگونه صحبت كردن، نفس كشیدن، سرفه و عطسه به این بیماران را ضروری دانست و گفت: یك بیمار مبتلا به سرطان حنجره باید با این واقعیت كنار بیاید كه از این پس شیوه زندگی وی تغییر می كند و تجربه نشان داده هرچه پذیرش بیمار نسبت به مشكلات بیشتر باشد عوارض جانبی كمتری برای وی ایجاد می شود.
این آنكولوژیست تصریح كرد: با اینكه گفتار به وسیله حنجره مكانیكی یا با تلاش خود فرد تن پایینی دارد و خشن به نظر می رسد، اما به دلیل ایجاد شدن از سوی خود آنها برای بیمار دلپذیر است و باعث بهبود چشمگیر روحیه آنها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha