سلامت نیوز : قیمت تخم مرغ كه از اواخر سال گذشته به دلیل كاهش تولید روند صعودی گرفت و تا شانه ای ۹ هزار تومان هم در بازار مصرف فروخته شد اكنون با افزایش جوجه ریزی با مازاد تولید حدود ۲۰ هزار تنی روبرو شده كه علاوه بر كاهش قیمت سه تا چهار هزار تومانی، تولیدكنندگان را بر آن داشته كه خواستار حذف تعرفه ۷۰ درصدی برای صادرات بشوند.

در این زمینه هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار در گفت وگو با  البرز ، تصریح كرد: امسال ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می شود كه ۱۰۰ هزار تن آن مازاد مصرف است.

وی گفت: علی رغم افزایش تولید تخم مرغ و وجود ماهانه ۱۰ هزار تن تخم مرغ مازاد تعرفه ی صادرات ۷۰ درصد اعمال می شود و امكان صادرات این محصول كه مازاد آن روی دست تولید كننده مانده است، وجود ندارد.

اصغری اظهار كرد: طی ماه جاری تولید تخم مرغ به ۷۰ هزار تن می رسد كه حداقل ۱۰ هزار تن آن مازاد مصرف جامعه بوده و قابلیت صادرات را دارد كه باید مسوولان برای حمایت از تولید و جلوگیری از افت قیمت و ضرر تولید كننده مشوق های صادراتی برای صادرات این محصول در نظر گیرند.

مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با توجه به این كه كشور های اطرافمان از جمله عراق، افغانستان، تاجیكستان و كشور های حوزه خلیج فارس وارد كننده تخم مرغ هستند و تخم مرغ ایرانی از نظر بهداشتی و كیفیت مورد تاییدشان است، صادرات تخم مرغ ارزآوری بالایی خواهد داشت.

به گفته ی وی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران ۱۰ كیلوگرم است كه سالانه ۷۵۰ هزار تن تخم مرغ در بازار مصرف استفاده می شود و ۵۰ هزار تن نیز برای ذخیره سازی و تنظیم بازار لازم بوده و حداقل ۱۰۰ هزار تن باقیمانده مازاد است كه باید صادر شود.

اصغری خاطرنشان كرد: طبق برنامه ی پنجم توسعه سرانه مصرف تخم مرغ باید به ۱۲ كیلوگرم و تولید تخم مرغ به بیش از ۹۰۰ هزار تن برسد كه اكنون ۹۰۰ هزار تن تولید محقق شده اما مصرف ۷۵۰ هزار تن است.

وی قیمت هر كیلو تخم مرغ در مرغداری را دو هزار و ۵۰ تا دو هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار مصرف شانه ای پنج هزار تومان عنوان كرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم گذار تاكید كرد: با تضمین اینكه قیمت تخم مرغ از میزان فعلی افزایش نیابد، صادرات خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha