سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بین 600 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان بعنی به طور میانگین یک میلیون تومان به حقوق هر پرستار اضافه می کند.


غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با نظام پرستاری افزود: بر خلاف نظر برخی که معتقدند اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای دولت بودجه بر است به نظر ما این طور نیست و اگر شورای عالی بیمه این قانون را تصویب کند با بودجه اندکی که تزریق می شود و با مبالغ کمی که از مردم دریافت می شود، می توان تمام خدمات پرستاری را تحت پوشش قانون تعرفه گذاری قرار داد و به این ترتیب به منابع درآمدی بیمه، بیمارستانها و پرستاران اضافه می شود.

وی ادامه داد: البته تا زمانی که شورای عالی بیمه این قانون را مصوب کند نیز می توان این قانون را در مراکز درمانی کشور اجرا کرد. کافی است یک مرجع صاحب اختیار ملی اجازه دهد تا با دریافت مبالغ اندکی از مردم و بخش اندکی که از طریق دولت تأمین می شود،  این قانون را در برخی مراکز اجرا کنیم.

وی گفت: با اجرای این قانون حقوق هر پرستار بین 600 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان یعنی به طور متوسط یک میلیون تومان اضافه می شود و به این ترتیب دیگر یک پرستار مجبور نیست شیفتهای غیر متعارف بگیرد، بلکه می تواند در یک جا کار کند، استراحت داشته باشد و به جای آن خدمات با کیفیت به مردم ارائه کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: به نظر ما اجرای این قانون به هیچوجه هزینه بر نیست بلکه یک سرمایه گذاری ملی به نقع سلامت مردم است که اگر شورای  عالی بیمه آن را تصویب کند، اعتبار زیادی نمی خواهد و تا آن زمان که ممکن است 6ماه یا یکسال برای پوشش کشوری زمان بخواهد نیز می توان این قانون را با اعتباری اندک در مراکز درمانی اجرا کرد.

میرزابیگی گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید در سال 91 اجرا شود و این انتظار همه پرستاران کشور است زیرا سال 91، ششمین سال از تصویب این قانون در مجلس است و معطل نگه داشتن اجرای یک قانون بعد از 6 سال هیچ توجیه کارشناسی ندارد.

وی با اشاره به روند پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اضافه کرد: بعد از تصویب این قانون در حدود 4 سال پیش مسئولان معاونت سلامت وزارت بهداشت گفتند که اجرای این قانون نیازمند شفاف شدن شرح وظایف پرستاری است و شرح وظایف پرستاری در کشور به روز نیست.

وی گفت: بعد از آن ما آمدیم با تشکیل تیم های تخصصی در 3 سطح تخصصی، مدیریتی و عمومی شرح وظایف پرستاری را به روز کردیم، بعد بهانه آوردند که باید یک معیاری برای کنترل و اجرای این شرح وظایف باشد به این ترتیب کتاب استانداردهای خدمات پرستاری را تدوین کردیم که خودش یک پروسه حداقل یکساله را طی کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: بعد از آن برای کنترل اجرای این استانداردها چک لیستهای کنترل استانداردهای خدمات پرستاری را که آن هم یک کتاب و پروژه بزرگ بود تدوین کردیم و به مسئولان وزارت بهداشت تحویل دادیم.

وی گفت: بعد گفتند حالا این خدمات باید تبدیل به تعرفه  شود، آمدیم برای تعریف k پرستاری، طی یک مطالعه 1.5 ساله برای 527 خدمت پرستاری، یکی یکی بر اساس میزان زمانی که برای هر خدمت وقت نیاز است و بر اساس خطری که آن خدمت برای بیمار و پرستار دارد، همچنین شدت مراقبت و فرآیندهای مراقبتی چندگانه مبتنی بر محاسبات خدمات پرستاری در دنیا و کتاب کالیفرنیا، تعرفه خدمات پرستاری را برای 527 خدمت، استاندارد تعریف کردیم که روند ثبت  آنها در سازمان ملی استاندارد هم در جریان است.

میرزابیگی گفت: بعد از آن به k پرستاری بین 500 تا 600 تومان رسیدیم، این بار گفتند که برخی خدمات تکرار شونده است و ممکن است آن خدمات توسط گروههای دیگر نیز ارائه شود و به این ترتیب برای  بیمار گران تمام شود.

وی اضافه کرد: مرتب بهانه می آوردند البته این بهانه ها ما را ورزیده تر کرد، ما هم رفتیم بسته خدمتی برای هر بخش طراحی کردیم، دوباره گفتند همه بیماران یکنواخت نیستند و بیمار بدحال و کمتر بدحال داریم اگر k پرستاری یکسان باشد پرستار ممکن است بین بیمار بدحال و کمتر بدحال بیمار کمتر بدحال را انتخاب  کند.

وی گفت: دوباره آمدیم همه این خدمات را سطح بندی کردیم و در 3 سطح با توجه به وضع بیمار این خدمات را تعرفه گذاری کردیم، دیگر هیچ بهانه ای به هیچ وجه از نظر کارشناسی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد و به نظر ما این کار یک الگوی تعرفه گذاری برای خدمات پزشکی نیز در کشور می تواند باشد.

میرزابیگی ادامه داد: معتقدیم اگر حتی یک سوم یا یک پنچم کاری که برای تعریف استاندارد خدمات پرستاری و تعرفه گذاری آن انجام شده برای استانداردسازی و تعرفه گذاری خدمات پزشکی هم در کشور انجام شود همه مردم و بیمارستانها راضی می شوند و از بهترین ها در دنیا می شوند و می توانیم از نظر خدمات درمانی در دنیا بدرخشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: کاری که برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کشور انجام شده است یک الگوی کامل است و اگر بیش از این اجرای آن را به تعویق بیندازند به این سمت می رویم که از آنها بخواهیم که خدمات پزشکی را هم در کشور استاندارد کنند تا پزشکان هم این روند سخت را تجربه کنند.

وی گفت: با این وجود اگر هنوز بهانه می آورند که این کار پول و اعتبار می خواهد و از اجرای آن خودداری می کنند همان طور که قبلاً هم اعلام کردیم حاضریم هر بیمارستان را در کلانشهرها  که آنان می گویند تحویل بگیریم و بدون اینکه ریالی از حقوق پزشکان کم شود، با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای درست قانون ارتقای بهره وری نمونه ای از مدل موفق مدیریت بیمارستانی همراه را رضایتمندی مردم و پرسنل به آنان عرضه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha