پزشكان دانشگاه "اموری" امیدوارند بتوانند ضایعات ضربه مغزی كه ‪TBI‬ خوانده می‌شود را بوسیله هورمون پروژسترون درمان كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ای‌بی‌سی، پزشكان در یك تحقیق اولیه بر روی یكصد بیمار ضربه مغزی، ظرف ‪ ۱۲‬ساعت پس از آسیب دیدگی، دوزهای بالایی از هورمون پروژسترون را به صورت وریدی به بیماران تزریق كردند.

نتایج این تحقیق كه در اجلاس سالانه پزشكی اورژانس منتشر شده است نشان می‌دهد خطر مرگ در بیمارانی كه این هورمون را دریافت كردند ‪ ۵۷‬درصد كاهش یافت.

این در حالی است كه بیماران مورد بررسی برغم دریافت میزان بسیار بالایی از پروژسترون كه سه برابر میزان این هورمون هنگام بارداری معمولی است هیچگونه عوارض جانبی جدی ناشی از پروژسترون از خود نشان ندادند كه این امر نشان می‌دهد احتمالا این درمان بی‌خطر خواهد بود.

"دونالد اشتین" استاد پزشكی اورژانس در دانشگاه اموری و مجری اصلی این آزمایش گفت این تحقیق درمورد ‪ TBI‬نخستین آزمایش بالینی موفق طی ‪۴۰‬ سال گذشته است، این موضوع می‌تواند به معنای نقطه‌عطفی در در درمان این بیماری است.

در حالی كه پروژسترون در اغلب موارد بعنوان یك هورمون مرتبط با بارداری تلقی می‌شود اما در حقیقت هورمونی است كه توسط مغز و برای مغز ساخته می‌شود.

در واقع این تحقیق نشان داد كه پروژسترون برای سلولهای مغزی حیاتی و ضروری است و می‌تواند چرایی سطح بالای پروژسترون در دوران بارداری را توضیح دهد.

محققان می‌گویند ممكن است این هورمون در دورانی بحرانی كه سلول‌های مغز بالغ می‌شوند، از آنها محافظت می‌كند.

به گفته اشتین از آنجا كه در ترمیم مغز و نخاع پس از اسیب دیدگی باید نورون‌های جدیدی تولید شود، ضربه‌های مغزی و نخاعی بسیار شبیه بارداری است.

به گفته محققان پروژسترون هر چه زودتر تزریق شود بهتر است، كمتر از دو ساعت تا چهار ساعت یك زمان ایده‌ال بشمار می‌آید، اما تا ‪ ۲۴‬ساعت بعد از اسیب دیدگی نیز تاثیرات مفید مشاهده می‌شود.

این تحقیق می‌تواند برای میلیون‌ها انسان كه بر اثر آسیب دیدگی در جنگ یا شرایط غیرجنگی دچار ضربه مغزی شده‌اند، نوید بخش باشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha