شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 41468
سلامت نیوز: ایران در روزهای اخیر زلزله های متعدد هرچند كوچك را تجربه كرد. زلزله هایی كه تلفات جانی به همراه نداشت اما آیا این لرزه های پیاپی نشان از فعال شدن گسل های ایران و در راه بودن زلزله ای بزرگ دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در طول یك ماه گذشته 138 زمین لرزه در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ایران به ثبت رسیده است. زلزله 4 و 3 ریشتری 28 كیلومتری غرب آشتیان در استان مركزی در روز 7 بهمن، زلزله 4 ریشتری در 23 كیلومتری غرب آشتیان در استان مركزی در 2 بهمن ماه؛ زلزله 4 و یك دهم ریشتری در 97 كیلومتری جنوب شرق بم در همان روز به همراه زلزله 5 و 4 دهم ریشتری خراسان در 12 كیلومتری نیشابور در روز 29 دی ماه زلزله هایی بود كه بیشتر احساس شد اما در این بین سهم استان مركزی در زلزله های كوچك و بزرگ بیش از همه بود.

** استان مركزی تنها در دو هفته 45 بار لرزید

تنها استان مركزی در طی دو هفته اخیر شاهد 45 زمین لرزه بود كه بزرگی آنها از 2 و نیم ریشتر تا 4 و 3 دهم ریشتر متغیر بود.
مهدی زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ثبت این زلزله های فوج گونه به این معنی نیست كه قبلا در این منطقه زلزله ای رخ نداده بلكه به علت تقویت شبكه لرزه نگاری اكنون تعداد لرزه های بیشتری ثبت و گزارش می شود.

وی در خصوص علت این لرزه ها گفت: لایه گنبد نمكی كه در قم و گرمسار وجود دارد در این منطقه سبب شده تا انرژی درون گسل ها آزاد و این زمین لرزه ها به وقوع بپوندد. اگر زلزله های این منطقه در همین حد باشد تهدید آمیز نیست .

** آیا زمین لرزه های پی در پی زنگ خطر زلزله ای بزرگ است؟
اینكه این زلزله های فوج گونه در مركز ایران می تواند زنگ خطر زلزله ای بزرگ باشد یا نه؛ مسئله ای است كه متخصصان این امر در خصوص آن یك نظر واحد ندارد.

نوربخش میرزایی رئیس مركز لرزه نگاری كشور دراین خصوص به  باشگاه خبرنگاران گفت: در زمین لرزه ها انرژی تجمع یافته در گسل ها آزاد می شود. البته قاطعانه هم نمی توان گفت كه این لرزه ها زمین لرزه های بزرگتری را در پی نخواهد داشت.

پرفسور بهرام عكاشه پدر علم زلزله شناسی با اشاره به اینکه هنوز علم زلزله شناسی نتوانسته است کاندیدای بعدی زلزله ۷ ریشتری را مشخص نماید افزود: این زمین لرزه ها نشانگر این است که منطقه آبستن حوادث بزرگتری است. زلزله های اتفاق افتاده در چند هفته اخیر کاملا به یکدیگر مربوط هستند و این امرنمایان گر این است که منطقه تحت فشار و استرس زیاد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه طبق آمارهای ریاضی موجود زلزله بزرگی در ایران رخ خواهد داد و حتی چند سالی از موعد آن گذشته است؛ افزود: اما رفتارزمین علم ریاضی نیست و شاید حتی در چند سال آینده هم زلزله ای رخ ندهد.

 ** آیا گسل استان مركزی گسل تهران را هم فعال خواهند كرد؟
نوربخش میرزایی رئیس مركز لرزه نگاری كشور با بیان اینكه گسلی كه در استان مركزی فعال شده به معنی فعال شدن گسل های دیگر نیست تاكید كرد: فعال شدن قطعه ای از گسل قطعا نمی تواند موجب فعال شدن قطعات مجاور شود.
مهدی زارع هم با بیان اینكه این لرزه ها ربطی به استان تهران ندارد؛ افزود: گسل تهران از گسل استان مركزی كاملا مجزا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha