سلامت نیوز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: هزینه های درمان به علت ورود تکنولوژی های جدید به قدری بالا رفته که که آمریکا با بشترین سرانه درمان پرچم سفید را بالا برده است بنابراین پزشکان باید به جای درمان، جامعه را به سمت پیشگیری سوق دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا مرندی در همایش عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اظهار داشت: آموزش پزشکی و علوم پزشکی ما باید با مشارکت وزارت بهداشت و در نظر گرفتن اولویت‌های سلامت جامعه تعیین شود چرا که اکنون علاوه بر آموزش و پژوهش و ارائه خدمات سلامت، پاسخگویی باید چهارمین مأموریت دانشگاه‌ها در زمینه سلامت باشد چرا که معیارهای آموزش و پژوهش باید منطبق با نیازهای جامعه شهری و روستایی باشد.

مرندی تصریح کرد: هزینه - اثربخشی و عدالت در سلامت از دیگر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت است و اینکه آحاد مختلف مردم چه غنی و چه فقیر از حداکثر سلامت جسم، روان و سلامت اجتماعی برخوردار باشند چرا که همه الگوی سلامت مطابق آنچه که ما تعریف کردیم، نیست.

مرندی با اشاره به اینکه عمده کار اساتید و پزشکان باید در سطح جامعه باشد، گفت: برخی پزشکان در بیمارستان‌های فوق تخصصی حضور دارند ولی حتی حاضر نیستند در راهروهای بیمارستان قدم بگذارند.

وی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر هزینه‌های پزشکی به دلیل بالا رفتن تکنولوژی و تشخیص‌های به روز افزایش یافته که در این راستا آمریکایی‌ها که بیشترین سرانه درمان را دارند پرچم سفید را بالا برده‌اند و اعلام ورشکستگی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت زیربنای سلامت (primany care) پیش بروند و هر چه مردم با خود درمانی و مراقبت در خانه آشنا شوند بهتر است تا اینکه کارشان به بیمارستان برسد و در بیمارستان درمان شود چرا که اینگونه هزینه‌های سلامت نیز کاهش می یابد.

وزیر اسبق بهداشت اذعان داشت: چیز دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ما اکنون از داروهای ژنریک به سمت داروهای غیر ژنریک برویم در حالی که نباید اینگونه باشد.
 
مرندی گفت: هدف اصلی آموزش پزشکی باید کاهش بار بیماری‌ها و ارتقاء علم پزشکی باشد نه درمان آنها حتی نباید اجازه دهیم مردم بیمار شوند اما متأسفانه ما بیشتر به سمت گسترش درمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد علل مرگ و میر در کشورها بیماری‌های غیرواگیر است، تصریح کرد: این‌ همان چیزی است که با رژیم غذایی مناسب، فعالیت‌های بدنی و عدم مصرف سیگار قابل پیشگیری است اما امروز ما داریم مرتب بخش‌های مرتبط با قلب و بخش‌های پیشرفته درمانی را اضافه می‌کنیم در حالی که مراقبت‌های پیشگیرانه را باید توسعه دهیم و اجازه ندهیم که این مشکلات پیش بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha