سلامت نیوز:عضو هیات علمی پژوهشكده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی از امكان توزیع دارو به شكل هوشمند در قالب طرح ترالی هوشمند جهت توزیع دارو در بیمارستان‌ها خبر داد .

 منوچهر اقبال  مجری طرح  ترالی هوشمند جهت توزیع دارو در بیمارستان‌ ها به ایرنا گفت، این طرح با هدف جلوگیری از خطاها و اشتباه های موجود در زمینه ارایه دارو به بیمار و همچنین صرفه جویی در مصرف دارو به همت متخصصان پژوهشكده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به اجرا درآمده است .

وی یادآور شد : خطاهای دارو درمانی نقش زیادی در ایجاد مشكلات درمانی برای بیماران و شبكه درمانی كشور دارد . زیرا این خطاها ممكن است در هر مرحله از تولید تا مصرف دارو رخ دهد ازاین رو دستگاه‌های توزیع اتوماتیك دارو برای رفع مشكلات ناشی از نحوه سفارش، تجویز، توزیع و مصرف دارو طراحی و ساخته شده‌اند. استفاده از این سیستم‌ هوشمند منجر به كاهش خطاهای پزشكی در زمینه ارایه دارو به بیمار می شود .

اقبال ادامه داد: دستگاه ترالی هوشمند دارو دارای 20 تا 24 قفسه ( فایل ) است كه هر قفسه به یك بیمار اختصاص داده می شود و در صورت نیاز قفسه ها به شكل اتوماتیك باز می شوند و بدین ترتیب از داروهای مورد نیاز برای بیمار استفاده می شود.

وی درباره نحوه كاركرد دستگاه توضیح داد: هر بیمار دارای یك باركد است كه روی دستش نوشته می شود ، وقتی پزشك نسخه را برای بیمار تجویز می كند همراه با باركد به دستگاه داده می شود و یك قفسه به آن بیمار اختصاص می یابد ، بعد از آن دستگاه ترالی به داروخانه بیمارستان منتقل می شود و به وسیله یارانه ای كه روی دستگاه نصب شده باركد به آن داده و قفسه فرد مورد نظر باز می شود و دارو در داخل آن قرار می گیرد و بسته می شود.

اقبال ادامه داد: زمانی كه دستگاه به بخش بیمارستانی برگردانده می شود برای استفاده از دارو ، باركد فرد مورد نظر وارد دستگاه می شود و بدین ترتیب قفسه اختصاصی بیمار باز می شود.

وی گفت: همچنین قفسه های برای داروهای مخدر و خاص اختصاص داده شده كه لازم است برای باز شدن آن تایید سرپرستار بخش نیز گرفته شود.

عضو هیات علمی پژوهشكده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی افزود: هم اكنون این سیستم در برخی از بیمارستان های امریكا استفاده می شود و كشورهای اروپایی به تازگی وارد این عرصه شده اند.

به گفته وی در حال حاضر این روش در بیمارستان  حضرت رسول  به صورت آزمایشی و پایلوت در حال اجرا است. این طرح با سرمایه‌گذاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تهران برای نخستین بار در كشور انجام می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha