یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 41556
سلامت نیوز:  بیماری جذام در طول تاریخ بشر، همواره بیش از هر بیماری دیگری وحشت انسانها و انزوای اجتماعی بیماران مبتلا را به دنبال داشت، ولی اكنون با تغییر این دیدگاهها، جذام دیگر بیماری نفرین شده به شمار نمی رود.

در گذشته از خوره یا جذام بعنوان بیماری نفرین یاد می كردند و بر این باور بودند كه مبتلایان به این بیماری بر اثر نفرین به آن مبتلا شده اند!

جذامیان از گذشته تا به امروز با احساساتی چون طردشدگی و خطرناك بودن برای دیگران دست به گریبانند، احساس و عقیده ای كه اصلا درست نیست.

از این رو یكی از ضروری ترین اقدامات كه برای امدادرسانی در خصوص این بیماری باید انجام گیرد، اطلاع رسانی و شناسایی این بیماری به سایر افراد جامعه است تا نگاه مردم به این قشر نیازمند تغییر یابد و راههای امدادرسانی معنوی به این بیماران تسهیل شود.

این بیماران بیش از آنكه به كمك های مالی دیگران نیاز داشته باشند به لبخندی مهرآمیز و دوستانه نیازمندند...

اما براستی این بیماری چیست و چه علایمی دارد و همه بدون آنكه آن را خوب بشناسند از آن واهمه دارند!

طبق گفته كارشناس بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه جذام یك بیماری عفونی مزمن است كه پوست و اعصاب محیطی را درگیر می كند و یك بیماری قابل درمان است، اما بر اثر بینش غلط در برخی جوامع به یك مشكل حاد اجتماعی و انزوای مبتلایان به این بیماری تبدیل گشته است.

دكتر حسین بیگلری  روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینكه 95 درصد افراد جامعه نسبت به این بیماری ایمنی طبیعی دارند و هرگز به آن مبتلا نمی شوند، افزود: فقط حدود یك تا دو میلیون نفر در دنیا از عوارض این بیماری رنج می برند.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد موارد بیماری جذام جهان مربوط به پنج كشور هند، برزیل، ماداگاسكار، نپال و موزامبیك است.

بیگلری افزود: هم اكنون كشور ما از جمله كشورهایی است كه به هدف حذف بیماری جذام دست یافته و شیوع این بیماری در كشور در روستاهای دور دست استانهای آذربایجان شرقی و غربی، كرمانشاه، زنجان و كردستان مشاهده می شود. 

وی عامل این بیماری را نوعی باكتری با عنوان مایكوباكتریوم لپره عنوان و اضافه كرد: این باكتری رشدی بسیار آهسته دارد.

این پزشك كرمانشاهی درخصوص انتقال بیماری جذام نیز اظهار كرد: انتقال جذام تنها در ارتباطات نزدیك طولانی مدت در یك محیط سربسته ممكن است آن هم به شرطی كه شخص بیمار تحت درمان نباشد.

وی با بیان اینكه فرد بیمار از طریق عطسه یا سرفه در فضای محدود، بیماری را انتقال می دهد، گفت: این بیماری از طریق آمیزشی و از مادر به جنین در بارداری منتقل نمی شود.

دكتر بیگلری درباره علایم این بیماری نیز گفت: اولین علامت بیماری در نقاطی از پوست ظاهر می شود كه كمی قرمز و سیاه تر و یا كم رنگ تر از پوست طبیعی است.

وی با اشاره به اینكه این نقاط ممكن است بی حسی و عدم رویش مو در محل را به همراه داشته باشند، افزود: در بعضی از بیماران امكان دارد تنها انگشتان دستها و پاها ، دچار بی حسی گردند.

وی اضافه كرد: در صورت عدم درمان، باعث بی حسی دستها و پاها می شود به طوری كه در سوختن یا بریدنهای مكرر شخص احساس درد نمی كند و از این رو ضایعات دایمی در پوست فرد ایجاد و به دنبال آن عفونت نیز به این زخمها افزوده می شود تا جاییكه گاهی حتی نیاز به قطع عضو می باشد.

وی حمله به اعصاب چشم توسط باكتری جذام را از دیگر موارد عدم درمان این بیماری خواند و گفت: این امر باعث از بین رفتن رفلكس پلك زدن شده و به این ترتیب محافظ اصلی چشم در مقابل صدمات و خشك شدن چشم از میان برداشته می شود كه در ادامه ممكن است شخص دچار كوری گردد.

دكتر بیگلری تاكید كرد: همچنین عدم درمان این بیماری به صورت فرد آسیب وارد می كند، به این ترتیب كه تخریب مخاط بینی به تدریج منجر به از بین رفتن حالت طبیعی بینی و صورت می شود.

این پزشك در ادامه اظهار كرد: جذام كاملاً قابل درمان است و اگر در مراحل ابتدایی بیماری درمان صورت پذیرد هیچ گونه عارضه ای را برای فرد مبتلا ، بوجود نمی آورد.

بیگلری گفت: از سال 1981 سازمان جهانی بهداشت درمان تركیبی جذام كه داروی سه گانه ای به نام ' MDT ' است را به بازار معرفی كرده و این امر سبب شده كه خوشبختانه تعداد موارد ابتلا به بیماری جذام به سرعت كاهش یابد.

وی اضافه كرد: این درمان شامل مصرف چند آنتی بیوتیك به مدت شش تا 12 ماه است.

بیگلری افزود: باید توجه داشت پس از شروع درمان، این بیماری حتی به كسانیكه مستعد ابتلا به آن نیز هستند ( پنج درصد جامعه ) منتقل نمی شود.

این پزشك كرمانشاهی با اشاره به شیوع كم این بیماری در ایران، گفت: در آخرین سرشماری، تنها 38 نفر از مبتلا به بیماری جذام در طول یكسال در كشور شناسایی شد كه از این تعداد، شش مورد آن مربوط به استان كرمانشاه بود كه عمدتا' در نقاط دور دست استان نیز زندگی می كردند.

بیگلری خاطرنشان كرد: با توجه به پیوستگی جذام و فقر می توان انتظار داشت كه در روستاهای دوردست كه دسترسی به امكانات كمتر وجود دارد ، آثار این بیماری را یافت.

وی در پایان گفت: عدم درمان به موقع این بیماری موجبات معلول شدن فرد بیمار می شود لذا باید در اسرع وقت به درمان بیماری پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha