سلامت نیوز :در پی رسوایی پزشكی فرانسه، وزارت بهداشت كشورمان نیز تصمیم دارد از شركت پی‌آی‌پی (پولی ایمپلنت پروتز) به دلیل فروش سیلیكون‌های مسموم و سرطانی به ایران و استفاده از این سیلیكون‌ها در بدن 8 هزار زن ایرانی شكایت كند. یك منبع آگاه با بیان این مطلب افزود: متأسفانه سیلیكون‌های خطرناك فرانسوی وارد ایران نیز شده و مورد استفاده هم قرار گرفته است، در همین رابطه وزارت بهداشت ابتدا تصمیم دارد به سرعت این سیلیكون‌ها را جمع‌آوری كند و در مرحله دوم از شركت تولید‌كننده شكایت كند تا زنان ایرانی به حقوق خود برسند.

به گزارش ایران وی از پزشكانی كه همچنان سیلیكون پی‌آی‌پی در اختیار دارند خواست جداً از كاشت این سیلیكون‌ها در سینه زنان و دختران ایرانی خودداری كنند و از كسانی كه تمایل دارند سیلیكون‌ بكارند درخواست كرد در صورت مشاهده سیلیكون پی‌آی‌پی مراتب را به بازرسی وزارت بهداشت اطلاع دهند. یكی از متخصصان جراحی پلاستیك در تهران به دختران و زنان جوان توصیه كرد از كاربرد سیلیكون در سینه كه معمولاً در جراحی پلاستیك زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جداً خودداری كنند چرا كه بجز احتمال بروز سرطان، ممكن است ده‌ها نوع عارضه نامطلوب دیگر در بدن تولید كند. به توصیه این جراح، بانوانی كه در جراحی پلاستیك از پروتز سیلیكون استفاده كرده‌اند هر چه زودتر باید برای معاینه پزشكی مراجعه كنند و حتی‌الامكان پروتزها را از بدن‌شان بیرون بیاورند.

زنان ایرانی در خطر

شرکت تولیدکننده پروتزهای سمی و سرطان‌زا اگرچه ایران را در لیست کشورهایی که این پروتز را مورد استفاده قرار می‌دهند اضافه نکرده‌ است ولی متأسفانه حدود 8 هزار زن و دختر جوان ایرانی این نوع پروتز را در بدن خود جای داده‌اند. دکتر بهزاد فرخی، متخصص جراحی‌های زیبایی با بیان اینکه این سیلیکون‌ها در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند افزود: با توجه به تأییدیه وزارت بهداشت، پزشکان مجاز بودند از این سیلیکون‌ها به عنوان پروتز استفاده کنند و هنگام عمل جراحی پلاستیک در سینه خانم‌های ایرانی جای دهند. البته وزارت بهداشت نیز با استناد به بازرسی‌های وزارت بهداشت فرانسه چنین تأییدیه‌ای را صادر کرده است. سیلیکون‌های پی‌آی‌پی پولی ایمپلنت پروتز در شرکت فرانسوی به صورت صنعتی تولید شده‌ است، این در حالی است که شرکت تولیدکننده فرانسوی هنگام مراجعه بازرسان سیلیکون‌های طبیعی را در معرض بازرسی‌های آنها قرار می‌دادند ولی سیلیکون‌های سرطان‌زای تولیدی خود را به کشورهای مختلف می‌فرستادند بنابراین شرکت تولید‌کننده فرانسوی تنها از صنعتی بودن این سیلیکون‌ها اطلاع داشته است. به طور کلی موضوعات پزشکی و لوازم این‌چنینی را فقط شرکت‌های تولیدکننده می‌دانند و طبعاً کسانی که از این سیلیکون‌ها در ایران یا کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند از عوارض ناشی از آن خبر نداشتند. دکتر فرضی گفت: به نظر نمی‌رسد سیلیکون‌های تولیدی کشورهای دیگر مانند چین دارای چنین مشکلی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha